الکتروهایپر, بلاگ

معرفی انواع برد الکترونیکی به زبان ساده

یک عدد از انواع برد الکترونیکی

با پیشرفت چشمگیر فناوری، تجهیزات الکترونیکی می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند. ساخت انواع برد الکترونیکی نمونه ای است که با مواد مرغوب تولید می‌شوند. بردهای الکترونیکی در انواع مختلفی از تجهیزات الکترونیکی استفاده می‌شوند، به عنوان مثال:

  • کنترل از راه دور
  • دستگاه های اتوماسیون
  • دوربین ها
  • یخچال و فریزر
  • لباسشویی

و به دلیل وجود آن در چنین تجهیزات مهمی، ساخت برد های الکترونیکی باید به درستی و توسط افراد متخصص با دانش فنی و تجربه زیاد در بازار انجام شود. بدون ساخت بردهای الکترونیکی نمی‌توان دستور کار این تجهیزات فوق الذکر را داد.

در ساخت انواع الکترونیکی از مواد مختلفی برای تولید آن ها استفاده می شود، از مواد پلاستیکی و فیبری مانند فایبر گلاس و انواع پلیمرها گرفته تا حتی مواد فلزی مانند مس، نقره و طلا.

فروشگاه الکتروهایپر بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی قطعات الکترونیکی در مشهد شما را با انواع برد الکترونیکی و کارایی که انواع آن ها در وسایل الکترونیکی دارند، شما را آشنا می کند، پس تا پایان همراه به خواندن ادامه دهید.

یک عدد برد الکترونیکی سبز رنگ برد الکترونیکی چیست؟

برد های الکترونیکی اساساً از برد های مدار به عنوان یک جزء مرکزی و سایر اجزای کوچک تشکیل شده‌اند که پروژه‌ هایی را که توسط مهندسان و متخصصان توسعه می‌یابد تکمیل می‌کنند. برد الکترونیکی مهم ترین قسمت یک ماشین است که بخش هوشمند تجهیزات مختلف مانند میکسرها، موتورها، ماشین های لباسشویی و غیره را تشکیل می دهند. هر وسیله الکترونیکی یک برد دارد که به طور خاص برای آن محصول طراحی شده است.

انواع برد الکترونیکی

  • برد بورد (Breadboard)
  • استریپ بورد (Strip Board)
  • بورد وایر رپ (Wire Wraps)
  • برد مدار چاپی (Printed Circuit Board)

که در ادامه به بررسی هرکدام به زبان ساده می‌پردازیم:

عکس برد الکترونیکی استریپ از انواع برد الکترونیکیبورد استریپ

Stripboard نامی رایج برای یک نوع معمولی از انواع برد الکترونیکی اولیه است که با یک الگوی منظم (مستطیلی شکل) از سوراخ‌های 0.1 اینچی (2.54 میلی‌متری) با نوار های موازی پهن روکش مسی که در یک جهت در طول یک طرف از آن قرار دارند مشخص می ‌شود.

روی تخته، شکاف هایی در ردیابی ها، معمولاً در اطراف سوراخ ها ایجاد می شود تا نوارها به چندین گره الکتریکی جدا شوند. دقت کنید، می‌توان بین سوراخ‌ها فاصله‌ای ایجاد کرد تا اجزای دارای دو ردیف پین فقط یک موقعیت از هم فاصله داشته باشند، مانند سرصفحه‌های دو ردیفه برای IDC.

برد مدارچاپی

PCB (Printed Circuit Board) به انگلیسی یا PCI (Printed Circuit Board) وظیفه ایجاد اتصالات الکتریکی و اتصال مکانیکی بین اجزای الکترونیکی دستگاه را بر عهده دارد. صفحات از یک بستر غیر رسانا (پایه)، معمولاً فنولیت یا فایبرگلاس، و یک یا چند لایه از مواد رسانا، معمولاً مس تشکیل شده‌اند. بردهای مدار چاپی موجود در دستگاه های تجاری دارای چندین لایه هستند که مسیرهای رسانا از آنها عبور می کنند.

بیشتر بخوانید: انواع فیبر مدار چاپی و کاربرد های هرکدام

برد وایر رپ

علاقه‌ مندان الکترونیک از طریق یک سری تکنیک‌ های ساخت مدار مانند مهره ‌های سیم یا پیچاندن اجزا با هم، تا طراحی، ساخت و مونتاژ بردهای مدار چاپی خودشان بهره مند می‌شوند. استفاده از برد وایر رپ که از انواع برد الکترونیکی است نسبتاً سریع، قابل اعتماد، ساده، بدون لحیم کاری، ارزان و آسان برای یادگیری است.

Wire Wrap برای چندین دهه توسط مخابرات/دیتاکام و صنایع کنترل با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است و برای مدارها و سیستم های پیچیده منحصر به فرد ایده آل است. این برد یک سیستم اتصال سیم است که از یک ابزار ویژه استفاده می کند تا یک سیم جامد با اندازه کوچک را در اطراف گوشه های تیز یک بورد اتصال محکم بپیچد.

برد برد یکی از بهترین انواع برد الکترونیکیبورد بِرِد

کسانی که با وسایل الکترونیکی کار می کنند به دستگاه ها و ابزارهای مختلفی نیاز دارند تا عملی و دقت بیشتری را به زندگی روزمره بیاورند. یکی از این دستگاه ها بورد برد است که علاوه بر چابکی، هزینه پایینی را نیز ارائه می‌دهد.

علیرغم محبوبیت زیاد این برد، بسیاری از متخصصان هنوز از چیستی آن و اینکه چگونه می‌تواند در پروژه های الکترونیکی مفید باشد، بی اطلاع هستند. بورد برد که به عنوان ماتریس اولیه نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از انواع برد الکترونیکی که دارای سوراخ ها و اتصالات داخلی برای مونتاژ مدار است که برای آزمایش قطعات الکترونیکی استفاده می‌شود.

بزرگترین مزیت استفاده از آن این است که نیاز به لحیم کاری برای اتصال چنین مدارهایی را از بین می برد. به عبارت دیگر، بورد برد، بردی است که به عنوان نمونه اولیه یک دستگاه الکترونیکی عمل می‌کند، با ماتریسی از تماس‌ها که ساخت مدارهای آزمایشی را بدون نیاز به لحیم کاری امکان‌پذیر می‌سازد و در نتیجه ایمنی و چابکی را در فعالیت‌های مختلف تضمین می‌کند.

یعنی به عنوان یک ابزار تست عمل می کند. در بازار، انواع مختلفی از این ابزار در رنگ ها، مارک ها، مدل ها و اندازه های مختلف وجود دارد، اما همه آن ها یک هدف را دنبال می کنند. با بورد برد می توان مدار را مونتاژ و تست و سپس جدا کرد.

نکات پایانی

بازار فناوری بخشی است که قادر به ارائه نوآوری های بیشتری در زمینه های مختلف، از سرگرمی، محاسبات، مخابرات، هوافضا، خودرو و حتی صنعتی می باشد که در همه موارد با بیشترین سطح کیفی مواجه است. در میان فناوری ‌های مورد تقاضا در بازار، انواع برد الکترونیکی به دلیل کاربرد گسترده آن، از کنترل از راه دور، کنترل پنل‌ها، رایانه‌ها و حتی ماشین‌آلات خط تولید که به بخش‌های مختلف خدمات می‌دهند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

برد مدار چاپی الکترونیکی از طریق مسیرهای مسی رسانا ساخته می‌شود و جریان‌های الکتریکی را به اجزایی می‌برد که عملکردهای خاص را انجام می‌دهند. مقاومت‌ ها، خازن ‌ها و سایر اجزای الکترونیکی، از طریق سوراخ ‌هایی که برای اطمینان از انتقال اطلاعات، از طریق مسیرهای یک طرف برد، به اجزا متالایز شده‌اند، روی برد مدار چاپی الکترونیکی ثابت می‌ شوند.

برد مدار چاپی الکترونیکی را می توان به گونه ای توسعه داد که عملکرد همه دستگاه های الکترونیکی را بهبود بخشد و طیف بسیار گسترده ای از کاربردها را امکان پذیر کند که بسته به کیفیت مواد مورد استفاده و همچنین تسلط تکنولوژیکی سازنده موفقیت آمیز خواهد بود.

منابع: circuitbread , eurocircuits

قطعات الکترونیکی الکتروهایپر

سوالات متداول

  • کاربرد برد مدار چاپی چیست؟

کاربرد این نوع برد در ایجاد اتصالات الکتریکی و اتصال مکانیکی بین اجزای الکترونیکی دستگاه است.

  • ارزان ترین نوع برد الکترونیکی کدام است؟

برد های بِرِد یمی از بهترین برد ها از لحاظ کارایی هستند که از قیمت کمتری نسبت به سایر برد ها برخوردار می باشند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “معرفی انواع برد الکترونیکی به زبان ساده

  1. محمدرضا قنع گفت:

    مقاله تون خوب بود.
    اگه فیلم هم بزارید که بهتر بتونیم ببینیم انواع برد چه شکلی هست خیلی بهتر میشه.

    1. سیدمحمد سیدموسوی گفت:

      سلام، ممنونم از شما.
      ان شالله در بازبینی مجدد، یک فیلم در این مقاله قرار داده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *