الکتروهایپر, بلاگ

معرفی انواع سیم و کابل برق

انواع سیم و کابل فروشگاه قطعات الکترونیکی الکتروهایپر

سیم‌ها و کابل‌ها به بخشی ضروری از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که سیم چه زمانی اختراع شد؟

  • القای الکتریکی در سال 1831 کشف شد: مایکل فارادی، یکی از بزرگترین فیزیکدانان تجربی تمام دوران، به مدت 10 سال روشن و خاموش شد تا ثابت کند که آهنربا می تواند الکتریسیته را منتقل کند. در سال 1831 او با آزمایش یک آهنربا و یک سیم حامل جریان موفق شد.
  • اولین استفاده از کابل برق در سال 1844 بود: زمانی که اولین خطوط تجاری تلگراف برای ارسال پیام از واشنگتن دی سی به مریلند استفاده شد.
  • سیم های عایق بندی شده در دهه 1880 به وجود آمدند: امروزه مشاهده سیم های عایق بندی شده با روکش PVC رایج است. آیا می دانید که اولین کابل ها با مواد لاتکس طبیعی تولید شده، عایق بندی شده اند؟ با این حال، این مواد خشک می شوند و سیم ها را عایق نمی کنند. بعداً با لاستیک و مواد دیگر جایگزین شد. در دهه 1930، عایق های PVC در حال آزمایش بودند و در دهه 1950 PVC جایگزین کابل های لاستیکی شد.

در ادامه این مقاله، به معرفی انواع سیم و کابل میپردازیم. با الکتروهایپر همراه باشید:

معرفی انواع سیم و کابل برق

کابل و سیم با هم تفاوت هایی دارند. سیم از یک رسانای الکتریکی تنها ساخته شده است اما کابل، یک گروه از چند سیم است که داخل یک پوشش محافظ قرار دارد. اما هر دوی آن ها برای انتقال نیرو، سیگنال های مخابراتی یا حمل برق استفاده میشوند.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی، تقریبا همه چیز از برق تامین می شود. هم در فضاهای سرپوشیده و هم در فضاهای باز. در هر صورت نیاز به تامین برق بدون وقفه و قطعی، با استفاده ازانواع سیم و کابل مناسب امکان پذیر است.

نیاز به انواع سیم و کابل، فقط برای تامین برق نیست، بلکه برای مخابرات و انتقال نیرو نیز نیازمند سیم و کابل هستیم.

برچسب گذاری کابل ها

برچسب گذاری کابل ها بسیار مهم است و اطلاعات زیادی در مورد نوع عایق آن، تعداد سیم ها و اندازه سیم ها ارائه می دهد. به برخی از برچسب های نوشته شده روی سیم هایی که معمولاً در سیم کشی خانه استفاده می شود نگاهی بیندازید.

14-2G: کابل شامل دو سیم عایق و یک سیم ارت است. سیم تکی 14 گیج است.

14-3G: کابل شامل سه سیم عایق و یک سیم ارت است. سیم های مجزا 14 گیج هستند.

12-2 w/G: کابل شامل دو سیم عایق با یک سیم ارت است. سیم های مجزا 12 گیج هستند.

12-3 w/G: کابل شامل سه سیم عایق شده با یک سیم ارت است. سیم های مجزا 12 گیج هستند.

نکته: گیج سیم به اندازه فیزیکی و ظرفیت تحمل جریان سیم اشاره دارد. یک نام عددی ثابت به آن داده می شود که با قطر هادی ها نسبت معکوس دارد. به زبان ساده، اگر عدد گیج سیم کوچک باشد، قطر بیشتری خواهد داشت. دانستن اندازه های کابل برای اطمینان از اینکه مقدار مناسبی جریان را به طور ایمن حمل می کند بسیار مهم است. رتبه گیج همچنین مقاومت سیم و وزن آن را در واحد طول تعیین می کند.

برچسب در مورد عایق یا پوشش پلاستیکی سیم و کابل:

THHN

THWN

THW

XHHN

معنی هر حرف استفاده شده در برچسب های بالا در زیر آورده شده است:

T: عایق ترموپلاستیک، یک ماده مقاوم در برابر آتش

H: مقاوم در برابر حرارت؛ قادر به تحمل دما تا 167 درجه فارنهایت است.

HH: بسیار مقاوم در برابر حرارت؛ قادر به تحمل دما تا 194 درجه فارنهایت است.

W: “مرطوب” یا تایید شده برای مکان های مرطوب و بارانی. این سیم برای مکان های خشک نیز مناسب است

X: عایق ساخته شده از پلیمر مصنوعی که ضد شعله است

N: روکش نایلونی برای مقاومت در برابر روغن و بنزین

انواع شیلد کابل فروشگاه الکتروهایپر

معرفی انواع کابل های سیم کشی مسکونی

سیم کشی مسکونی از تیر برق تا لوازم خانگی یا دستگاه های داخل خانه عمدتاً به پنج نوع تقسیم می شود.

  1. کابل Drop Service:

این کابل بین قطب برق و محل یا ساختمان مصرف کننده است. کابل دراپ سرویس می تواند انواع مختلفی داشته باشد که در زیر آورده شده است:

  • کابل دوبلکس:

    کابل سرویس دوبلکس یک رسانا دو هسته ای است، یعنی دارای دو رسانا  است. یک رسانا  عایق برای خط فاز و یک رسانا  لخت برای خط خنثی. برای تامین برق تک فاز ساختمان استفاده می شود.

  • کابل تریپلکس:

    کابل دراپ سرویس تریپلکس یک رسانا سه هسته ای است. دارای دو رسانا  عایق برای خط فاز و یک رسانا  لخت برای خط خنثی.

 

  • کابل Quadruplex:

    کابل سرویس Quadruplex یک رسانا چهار هسته ای است. دارای 4 رسانا ؛ سه تای آنها رسانا عایق برای خطوط فاز و یک رسانا  لخت برای خط خنثی هستند. برای تامین برق 3 فاز از تیر برق به ساختمان استفاده می شود.

 

  1. سیم های تغذیه کننده اصلی:

کابل‌ها و سیم‌های تغذیه‌کننده اصلی، برق را از سرویس weatherhead به ساختمان می‌رسانند. کابل های مورد استفاده برای این منظور 600 ولت THHN، جامد یا رشته ای با امتیاز 25 درصد بیشتر از حداکثر بار مورد نیاز است.

  1. سیم های تغذیه پنل:

سیم های تغذیه پانل برق را به جعبه اتصال اصلی توزیع می کنند.

  1. سیم های غلاف غیر فلزی:

سیم های غیر فلزی یا غلاف NM برای سیم کشی داخلی استفاده می شود. ممکن است از 2 یا بیش از 2 هادی عایق با یک هادی عایق یا سیم ارت تشکیل شده باشد. لایه دیگری از روکش پلاستیکی XLPE برای محافظت بیشتر وجود دارد. هادی ها می توانند جامد یا رشته ای باشند. هادی های رشته ای راحت تر از طریق کانال ها عبور می کنند.

 

  1. سیم هادی تک

سیم تک هادی محبوب ترین انتخاب برای چیدمان برق در داخل خانه است. این سیم ها در چندین گیج، رنگی (برای شناسایی فاز، خنثی و ارت) و هادی های جامد یا رشته ای موجود است. یک سیم یکپارچه اتصالات بهتری را فراهم می کند اما سیم های تک رشته ای راحت تر از طریق مجراها عبور می کنند. هر دوی آنها در عایق های THW و THHN موجود هستند.

معرفی انواع سیم و کابل

انواع سیم و کابل

انواع مختلفی از کابل ها و سیم ها بسته به کاربرد آنها وجود دارد.

  1. کابل ارتباطات

به انواع کابل ها و سیم هایی که برای اهداف ارتباطی یا انتقال سیگنال استفاده می شود، کابل ارتباطی می گویند. تنها هدف انتقال اطلاعات است. در اینجا 3 نوع کابل ارتباطی وجود دارد:

       1.1. کابل کواکسیال یا هممحور

کابل کواکس یا کواکسیال نوعی کابل الکتریکی است که از چهار لایه تشکیل شده و شکل کواکسیال (دارای محور یا مرکز مشترک) ایجاد می‌شود. بخش مرکزی کابل کواکسیال یک رسانا  است که توسط یک لایه پلاستیکی عایق پوشانده شده است که توسط یک محافظ فلزی احاطه شده است. در بالای آن لایه چهارم عایق پلاستیکی قرار دارد.

کابل کواکسیال برای انتقال سیگنال فرکانس بالا استفاده می شود. به همین دلیل است که از محافظ فلزی برای جلوگیری از تداخل نویز استفاده می شود. معمولاً برای توزیع سیگنال تلویزیون کابلی، انتقال سیگنال بین آنتن ها، فرستنده و گیرنده استفاده می شود.

کابل کواکسیال به انواع مختلفی تقسیم می شود و هر کدام کاربرد خاص خود را دارند.

  • کابل کواکسیال خط سخت یا هلیاکس

کواکسیال هاردلاین یا بیشتر با نام تجاری آن کابل هلیاکس شناخته می شود، یک کابل کواکسیال ضخیم با رسانا  جامد مرکزی آن از مس و محافظ ساخته شده از لوله های مسی یا نقره ای است. این کابل به طور خاص برای انتقال پخش فرکانس بالا استفاده می شود. می تواند صدها کانال را حمل کند و معمولاً بین فرستنده روی زمین و آنتن هوایی نصب می شود.

  • کابل کواکسیال تابشی (Radiating or Leaky Coaxial Cable)

کابل کواکسیال تابشی نوع دیگری از کابل کواکسیال است که در آن محافظ عمدا به گونه ای طراحی شده است که امواج RF را تابش کند. شیلد با شکاف هایی ساخته شده است که برای طول موج RF خاص تنظیم شده اند که اثر نشتی دو جهته را بین فرستنده و گیرنده ایجاد می کند. این نوع کابل کواکسیال در مکان هایی که امکان آنتن دهی وجود ندارد مانند تونل های زیرزمینی، چاه آسانسور و غیره استفاده می شود.

  • کابل کواکسیال RG-6

RG-6 رایج ترین نوع کابل کواکسیال است که برای انتقال سیگنال در کاربردهای مسکونی و تجاری استفاده می شود. این کابل از یک سیم مسی جامد با عایق پلاستیکی پوشیده شده توسط یک فویل آلومینیومی و یک شیلد بافته شده برای محافظت در برابر تداخل نویز ساخته شده است. برای انتقال سیگنال صوتی و تصویری در برنامه هایی مانند تلویزیون کابلی، سیگنال تلویزیون ماهواره ای و رادیو و غیره استفاده می شود.

  • کابل Triaxial یا Triax

کابل سه محوری نوع دیگری از کابل کواکسیال است که شامل لایه دیگری از عایق و محافظ بر روی شیلد موجود است. شیلد دوم یا بیرونی برای محافظت از شیلد داخلی در برابر تداخل الکترومغناطیسی به زمین متصل می شود.

  • کابل کواکسیال نیمه سفت

کابل کواکسیال نیمه سفت نوع دیگری از کابل کواکسیال است که غلاف بیرونی آن از مس جامد با رسانا  داخلی است. شیلد بیرونی محافظت بهتری در برابر تداخل ایجاد می کند. به دلیل ساختار لوله مانند شیلد، بسیار انعطاف پذیر نیست و پس از شکل گیری اولیه خم نمی شود.

  • کابل کواکسیال سفت

کابل کواکسی سفت و سخت شکل اصلاح شده ای از کابل نیمه سفت است که از دو لوله متحدالمرکز (شیلد) ساخته شده است که محافظت بیشتری را برای سیگنال قدرت بالا فراهم می کند. این گونه کابل ها خم نمی شوند، به همین دلیل است که از زانو و اتصالات برای خم شدن استفاده می شود. آنها برای انتقال سیگنال با توان بالا بین اجزای RF فرستنده و آنتن استفاده می شوند.

جهت مشاهده و خرید انواع سیم و کابل از سایت الکتروهایپر، همین جا کلیک کنید.

 

کابل کواکسیال سخت

    1.2. کابل جفت تابیده

این نوع کابل ارتباطی از دو سیم عایق ساخته شده است که به یکدیگر تابیده شده و یک جفت تابیده شده را تشکیل می دهند. هدف از پیچش، کاهش تداخل یا نویز الکترومغناطیسی است. این نوع کابل ها در شبکه اترنت و ارتباطات تلفنی استفاده می شوند.

آنها بیشتر بر اساس محافظت در برابر نویز به دو نوع تقسیم می شوند.

  • کابل جفت تابیده بدون محافظ (UTP)

کابل های UTP هیچ محافظ اضافی برای محافظت در برابر نویز ندارند. جفت های پیچ خورده ممکن است نویز را کاهش دهند اما همچنان بر آن تأثیر می گذارد. دسته های مختلفی از کابل های UTP در ساختمان های مسکونی و تجاری با پهنای باند مختلف استفاده می شود. CAT1، CAT2 و غیره

  •  کابل جفت پیچ خورده محافظ (STP)

کابل STP دارای یک لایه فویل اضافی است که از سیم ها در برابر تداخلات الکترومغناطیسی محافظت می کند. آنها برای کاربردهای سطح بالا استفاده می شوند که در آن کابل ها ممکن است تحت تأثیر تداخل های محیطی خارجی قرار گیرند.

   1.3. کابل های فیبر نوری

کابل فیبرنوری نوعی کابل ارتباطی است که از فیبرهای شیشه ای انعطاف پذیر و شفاف ساخته شده است که به فیبرهای نوری معروف هستند و داده ها را به شکل نور منتقل می کنند. ضخامت الیاف تقریباً برابر با موی انسان است و هر فیبر جداگانه با عایق پلاستیکی پوشیده شده است. یک لایه محافظ خارجی دیگر وجود دارد که از الیاف در برابر تداخل محافظت می کند.

کابل فیبر نوری به دو نوع اصلی طبقه بندی می شود:

  • کابل فیبر نوری Single Mode یا Mono-Mode:

این کابل تنها به یک حالت نور اجازه عبور می دهد. این کابل از یک رشته الیاف بسیار نازک ساخته شده است که تنها به امواج نوری اجازه انتشار می دهد. این باعث کاهش تعداد انعکاس نور می شود که تضعیف سیگنال را کاهش می دهد. سرعت انتقال بالا را در مسافت های طولانی با تضعیف بسیار کم اما با هزینه بالا فراهم می کند.

  •  کابل فیبر نوری چند حالته:

این نوع کابل فیبر نوری از فیبرهای نسبتاً ضخیم تری ساخته شده است که بیش از یک موج نوری را امکان پذیر می کند تا بتواند اطلاعات نسبتاً بیشتری را منتقل کند. اما تعداد بازتاب های نور به دلیل تعداد زیاد امواج در فواصل زیاد باعث تضعیف و اعوجاج سیگنال در انتهای گیرنده می شود. به همین دلیل است که برای انتقال از راه دور نسبتاً کوتاه مانند LAN، سیستم امنیتی و غیره استفاده می شود.

کابل فیبرنوری فروشگاه الکتروهایپر مشهد

   2. کابل DBC

نوعی کابل است که برای ارتباط و انتقال برق استفاده می شود. به طور خاص طراحی شده است تا مستقیماً در زیر زمین بدون نیاز به عایق، غلاف یا لوله کشی اضافی دفن شود. این کابل از بسته های کابل فیبر نوری با یک هسته فلزی ضخیم برای سفتی ساخته شده است. دارای چندین لایه محافظ مانند لایه عایق پلاستیکی، لایه ضد آب و همچنین ژل ضربه گیر و غیره برای محافظت از آن در برابر گرما، رطوبت و سایر عوامل زیرزمینی میباشد.

  3. کابل روکش غیرفلزی (NM, NM-B)

کابل غیرفلزی یا NM روکش دار یا با نام تجاری کابل “romex” شناخته می شود، نوعی کابل الکتریکی است که غلاف بیرونی آن از پلاستیک ساخته شده است که از رسانا  های داخلی محافظت می کند. معمولاً برای سیم کشی برق مسکونی استفاده می شود.

دو نوع کابل روکش دار NM بر اساس تعداد رسانا  ها وجود دارد.

  • کابل غلاف دو سیم NM:

این نوع کابل ها دارای دو رسانا عایق جداگانه با یک رسانا لخت برای اتصال به زمین است که در مجموع 3 رسانا  می سازد. این کابل در اندازه های مختلف برای رتبه بندی های مختلف ارائه می شود و با عنوان “<gauge> – 2 WG” برچسب گذاری شده است. این بدان معناست که این کابل دارای 2 سیم به اضافه یک سیم ارت است.

  • کابل غلاف سه سیم NM:

این نوع کابل شامل 3 سیم عایق شده با سیم ارت است. برای کاربرد سه فاز استفاده می شود، به همین دلیل است که رسانا  فردی با رنگ فازهای مختلف برای شناسایی مشخص می شود.

سیم های NM به صورت جامد و همچنین رشته ای موجود هستند. رسانا جامد اتصال بهتری را در ترمینال ها فراهم می کند اما عبور آن از طریق لوله یا مجاری دشوار است. در حالی که رسانا  های رشته ای انعطاف پذیرتر هستند و مسیریابی آنها از طریق مجراها آسان تر است.

  •  NM-B :

(B برای ساختمان) نوعی کابل NM است که به ویژه برای سیم کشی داخلی ساختمان ها استفاده می شود. برای سیم کشی در داخل دیوار و کف استفاده می شود اما در مکان های مرطوب مانند سیم کشی خارجی استفاده نمی شود.

  4. کابل محافظ فلزی (کابل زرهی، AC یا BX، MC)

کابل محافظ فلزی، همانطور که از نام آن پیداست، نوعی کابل برق زره پوش با محافظ فلزی بر روی رسانا  های عایق شده است. رسانا  ها به طور جداگانه با لایه پلاستیکی عایق بندی شده اند که برای محافظت بیشتر توسط یک غلاف فلزی احاطه شده است. غلاف فلزیمی تواند بافته یا پیچ خورده باشد که مجزا یا همه رسانا  ها را احاطه می کند یا می تواند یک ساختار لوله ای جامد باشد.

کابل های غلاف فلزی بیشتر با کابل AC (کابل زره پوش) یا کابل BX و کابل MC (پوشش فلزی) شناخته می شوند. BX نام تجاری ثبت شده برای کابل های AC است.

  • کابل زرهی (AC)

این نوع از کابل های غلاف فلزی دارای یک لایه محافظ فلزی پیچ خورده یا بافته است که معمولاً از فولاد بر روی رسانا  خود ساخته می شود. محافظ خارجی از پلاستیک ساخته شده است. لایه فلزی استحکام مکانیکی بیشتری را در برابر هر نوع آسیب ایجاد می کند و همچنین می تواند برای اتصالات زمین استفاده شود. از این کابل ها در مکان های مرطوب یا بارانی و همچنین در زیر زمین استفاده نمی شود. لایه زره پوش می تواند سیم بافته، سیم فولادی یا نوار فولادی باشد. کابل زره دار سیم فولادی (SWA) رایج ترین نوع کابل زره دار است که برای انتقال نیرو استفاده می شود.

  • کابل فلزی (MC)

تفاوت بین کابل های AC و MC در این است که محافظ فلزی کابل MC نمی تواند به عنوان سیم ارت استفاده شود و برای اتصال به زمین دارای یک سیم عایق رنگ سبز اضافی میباشد. بنابراین می توان از آنها به عنوان دفن مستقیم و در مکان های مرطوب استفاده کرد، به شرط اینکه غلاف بیرونی PVC محافظ خود را داشته باشند.

کابل های پوشش فلزی گران هستند و مسیریابی آنها سخت است و در مقایسه با کابل NM که بهترین انتخاب برای سیم کشی مسکونی است، به ابزار خاصی برای برش یا پاره شدن نیاز دارد. آنها در منبع تغذیه برای وسایل بزرگ و مصارف خارجی استفاده می شوند.

کابل فلزی MC فروشگاه الکتروهایپر مشهد

  5. کابل چند رسانا یا چند هسته ای

کابل چند هسته ای یا چند رسانا  دارای رسانا  های متعدد است که هر رسانا با یک شیلد محافظ پوشیده شده است و یک شیلد نهایی همه رساناها را در برمیگیرد. وظیفه این کابل  آن است که با داشتن یک کابل به جای 10 یا 20 سیم جداگانه از اتصال نامرتب جلوگیری کند و با اتصال یک به یک آنها در زمان صرفه جویی کند.

رسانا های مجزا دارای پوشش عایق با محفظه مشترک ساخته شده از مواد عایق هستند. اما در برخی موارد یک لایه آلومینیومی برای محافظت در برابر EMI (تداخل الکترومغناطیسی) یا یک لایه زرهی اضافی برای محافظت بیشتر وجود دارد. کابل های چند هسته ای معمولا به یک کانکتور چند پین ختم می شوند.

یک کابل 3 فاز ساده را نمی توان کابل چند هسته ای نامید، اما کابلی که دارای 2 یا بیشتر از 2 رسانا  3 فاز جداگانه باشد، یک کابل چند هسته ای است. به عنوان مثال، یک میکسر صدا دارای چندین کابل ورودی از میکروفون ها است، کابل ها به یکدیگر متصل می شوند تا یک کابل چند هسته ای را تشکیل دهند که به جای وصل کردن هر کابل در محل خود، راحت تر وصل می شود.

آنها بیشتر در الکترونیک برای انتقال داده در کاربردهایی مانند:

  • انتقال سیگنال صوتی به میکسر صوتی
  • ارسال سیگنال صوتی و تصویری در کنسول های بازی
  • ارسال سیگنال دوربین به CCU (واحد کنترل دوربین) در استودیوهای تلویزیون
  • ارسال سیگنال صوتی و تصویری با استفاده از یک کابل از دوربین
  • در شبکه

 

  6. کابل جفت شده

کابل های جفتی نوعی کابل الکتریکی هستند که از یک جفت دو رسانا  عایق که توسط یک غلاف عایق پوشانده شده اند، ساخته می شوند. آنها بیشتر برای کاربرد DC و همچنین در برنامه های AC فرکانس پایین استفاده می شوند.

  7. سیم قابل حمل یا اکستنشن

این یک سیم الکتریکی منعطف است که در دو طرف آن کانکتورهایی برای تامین یک منبع تغذیه موقت AC وجود دارد. معمولاً به عنوان توسعه دهنده منبع تغذیه برای تأمین انرژی تجهیزات، ماشین آلات و دستگاه های قابل حمل استفاده می شود.

نوع پوشش محافظ رسانا، کاربرد یا محیط استفاده آن را تعیین می کنند (مانند دما، رطوبت، آب و هوا، روغن و غیره). در حالی که درجه بندی سیم توسط اندازه رسانا  سیم تعیین می شود.

 

جهت خرید و یا گرفتن مشاوره درمورد قطعات الکترونیکی، انواع لامپ های LED و انواع کابل و سیم، کلیک کنید تا متخصصان ما در الکتروهایپر شما را راهنمایی کنند.

 

  8. کابل فلت ریبون

این نوع کابل از چندین سیم عایق درجه کوچک به موازات یکدیگر به شکل مسطح ساخته شده است که شبیه یک تکه روبان است و به همین دلیل به آن کابل ریبون می‌گویند. آنها انعطاف پذیر هستند و می توانند ولتاژهای بسیار پایین را تحمل کنند.

این کابل ها بیشتر در دستگاه‌های الکترونیکی و رایانه‌ها برای اتصال وسایل جانبی داخلی مختلف استفاده می‌شوند که به گذرگاه‌های داده مانند هارد دیسک، درایو CD، چاپگر و غیره نیاز دارند. امروزه بیشتر با کابل های گرد جایگزین می شوند.

کابل فلت ریبون فروشگاه الکتروهایپر مشهد

9. کابل محافظ دار (Shielded or Screened Cable)

کابل محافظ یا کابل سرند شده نوعی کابل الکتریکی است که رسانا  های آن توسط یک لایه فلزی اضافی به نام شیلد محافظت می شوند. سپر ممکن است از آلومینیوم بافته شده، مس یا هر فلز دیگری ساخته شود یا می تواند یک فویل، یک نوار مارپیچ یا یک لایه جامد ساخته شده از فلزات رسانای مذکور باشد.

10. سیم رسانا تک

سیم تک رسانا، که معمولاً به عنوان سیم شناخته می شود، از یک رسانا  منفرد عایق ساخته شده است و محبوب ترین انتخاب برای سیم کشی مسکونی است. برای شناسایی فاز و سیم ارت در چندین رنگ موجود است. سیم تک رسانا  دو نوع دارد.

  • سیم تک رشته ای:

سیم تک رشته ای از چند رشته سیم نازک ساخته شده است که با هم یک رسانا  را تشکیل می دهند. طراحی رشته‌ای انعطاف‌پذیری را ارائه می‌دهد، بنابراین برای کاربردهایی که سیم‌ها باید خم یا پیچ شوند مناسب هستند. برقکار رشته‌ای را به جامد ترجیح می‌دهد، زیرا به دلیل انعطاف‌پذیری، عبور از لوله‌ها در دیوارها آسان‌تر است.

  • سیم سفت تک:

سیم سفت تک از یک هسته محکم با عایق پلاستیکی ساخته شده است. طراحی جامد اتصال بهتری را ارائه می دهد اما به دلیل سفتی آن خم شدن یا پیچ خوردن آن دشوار است. خم شدن چندگانه ممکن است به رسانا  داخل آسیب برساند و بشکند. این نوع سیم ها در مکان هایی استفاده می شوند که در آن هیچ حرکت یا خمی برای سیم ها لازم نیست.

 

جهت مشاهده و خرید انواع کابل و سیم از فروشگاه بزرگ الکتروهایپر کلیک کنید

11. کابل شناور

همانطور که از نام آن پیداست، این نوع کابل برق برای استفاده در مکان های مرطوب یا غوطه ور شدن در یک مایع طراحی شده است. عایق مورد استفاده برای چنین کابل هایی بسیار ناهموار، مقاوم در برابر سایش و بسیار بادوام و قابل اعتماد برای مقابله با چالش های موجود در محیط نصب است. این نوع کابل ها برای استفاده به عنوان کابل مستقیم مدفون طراحی شده اند.

کابل شناور در مکان هایی استفاده می شوند که از نظر فیزیکی محدود و غیرقابل دسترسی است. رایج ترین استفاده از کابل شناور برای تامین برق موتورهای شناور و پمپ های زیر آب، در صنایع کشاورزی، استخراج معادن زیرزمینی یا حفاری است.

12. کابل دوقلو

کابل دوقلو یک کابل مسطح دو رسانا  است که به عنوان یک خط متعادل برای حمل سیگنال RF فرکانس رادیویی استفاده می شود. رسانا  ها توسط یک لایه پلاستیکی بین آنها از هم جدا شده و به طور یکنواخت فاصله دارند. فاصله مساوی بسیار مهم است زیرا سیگنال را از اعوجاج محافظت می کند.

آنها بیشتر مستعد تداخل صدای خارجی و شرایط آب و هوایی هستند به همین دلیل این عوامل در هنگام نصب در نظر گرفته می شوند. البته کابل کواکسیال محافظت در برابر نویز بهتری دارد اما کابل دوقلو به دلیل تلفات برق کم ترجیح داده می شود.

13. کابل UF

این یک نوع کابل با روکش غیر فلزی است که برای استفاده در مکان های مرطوب مانند تامین برق تیر چراغ خیابان طراحی شده است. کابل های NM دارای یک پوشش شل پلاستیکی در اطراف خود هستند در حالی که رسانا  ها در کابل های UF به صورت جداگانه توسط یک لایه جامد از ترموپلاستیک احاطه شده اند که انعطاف پذیری و محافظت بیشتری را فراهم می کند. مواد عایق مقاوم در برابر آب به آنها اجازه می دهد تا در مکان های مرطوب مانند تامین برق سوله باغ، تیر چراغ برق استفاده شوند. این کابل ها بیشتر در پوشش بیرونی خاکستری موجود هستند.

14. کابل های انعطاف پذیر

کابل های انعطاف پذیر نوعی از کابل های الکتریکی هستند که می توانند خم شدن مداوم در کاربردهای متحرک را تحمل کنند. انعطاف پذیری با استفاده از رسانا  های رشته ای به دست می آید. آنها در صنایع اتوماسیون که در آن ماشین ها به طور مداوم در  حال حرکت هستند مانند ماشین های مبتنی بر CNC مانند ماشین های حکاکی، فرز و غیره استفاده می شود.

کابل های انعطاف پذیر دو نوع هستند.

  • رشته سیم در لایه

این نوع کابل از چند لایه رشته رسانا  ساخته شده است. هسته های این کابل ها محکم و لایه های اطراف آن بلند ساخته شده است. زیرا لایه بیرونی در حین خم شدن کشیده می شود در حالی که هسته مرکزی فشرده می شود. ساخت این نوع کابل راحت تر و ارزان تر است. مواد مورد استفاده برای چنین کابلی انعطاف پذیر است اما خم شدن بیش از حد ممکن است کابل را تغییر دهد.

  •  رشته سیم در بسته‌ها (Stranding in Bundles)

این نوع کابل با قیطاندن رسانا  به دور یکدیگر به دست می آید تا در هنگام خم شدن کابل، رسانا  به طور یکنواخت کشیده شود. این نوع کابل به دلیل وجود هسته مقاوم در برابر کشش بادوام تر است اما کمی سفت تر از کابل رشته ای است.

خط برق هوایی:

خطوط برق هوایی، رسانا  هایی هستند که از دکل ها یا تیرهای برق برای انتقال نیرو در مسافت های طولانی معلق هستند. رسانا  های مورد استفاده کاملا برهنه و از آلومینیوم ساخته شده اند. خواص الکتریکی و مکانیکی رسانا  به ساختار آن بستگی دارد. در اینجا برخی از کابل های مورد استفاده برای انتقال برق آورده شده است.

  1. رسانا تمام آلیاژ آلومینیوم (AAAC)

به منظور افزایش مقاومت مکانیکی کابل AAC از آلیاژ آلومینیوم مخصوص ساخته شده با منیزیم و سیلیسیم استفاده شده است. این نسبت استحکام به وزن را افزایش می دهد و در عین حال مقاومت خوردگی را حفظ می کند. با این حال، رسانایی کمی کاهش می یابد.

  1. کابل فولادی تقویت شده با رسانا آلومینیومی (ACSR)

ACSR همچنین یک کابل آلومینیومی رشته ای است که رشته های داخلی آن از فولاد گالوانیزه ساخته شده است که توسط رشته هایی از رسانا  های آلومینیومی خالص احاطه شده است. هسته فولادی استحکام کششی کابل را افزایش می دهد در حالی که آلومینیوم رسانایی خوب و وزن کم را فراهم می کند. آنها در خط انتقال راه دور استفاده می شوند زیرا ما می توانیم استحکام هسته فولادی آن را برای برآورده کردن نیاز تغییر دهیم.

  1. رسانا آلومینیوم تقویت شده با آلیاژ آلومینیوم (ACAR)

از رسانا  های آلومینیومی خالص که یک هسته آلومینیومی را احاطه کرده اند ساخته شده است. ساختار ACAR شبیه ACSR است، اما به جای هسته آن از فولاد گالوانیزه، از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده است که باعث افزایش رسانایی کلی (ampacity) و حفظ استحکام کششی در صورت ACSR می شود.

  1. رسانا های همراه

به دلیل انتقال ولتاژ بالای 132 کیلوولت در فواصل طولانی، پدیده ای در رسانا  ها رخ می دهد که به عنوان تخلیه تاج شناخته می شود. ولتاژ بالا هوای اطراف خود را یونیزه می کند که باعث از دست دادن برق و همچنین تداخل در خطوط ارتباطی اطراف می شود. برای کاهش این اثر از 2 یا بیشتر از 2 رسانا  در هر فاز استفاده می شود که به نام رسانا  همراه نیز شناخته می شود. این رسانا  ها از مواد مشابه ساخته شده اند و به طور مساوی توسط یک فاصله دهنده از هم جدا می شوند.

  1. رسانا تمام آلومینیومی (AAC)

کابل انتقال AAC که به عنوان رسانا  رشته‌ای آلومینیومی نیز شناخته می‌شود، از چند رشته آلیاژ آلومینیوم 1350 با سخت کشیده شده ساخته شده است که 99 درصد خالص با کمی سیلیکون، آهن و غیره است. رسانایی بسیار بالایی دارد و در برابر خوردگی مقاوم است اما استحکام بسیار کمی دارد. به همین دلیل است که مسافت های کوتاه در ایستگاه ها ترجیح داده می شود نه برای انتقال برق روستایی در مسافت های طولانی.

کابل AAC و AAAC فروشگاه الکتروهایپر مشهد

قطعات الکترونیکی الکتروهایپر

سوالات متداول

 

  • کاربرد کابل ها چیست؟

از کابل برای انتقال نیرو، سیگنال های مخابراتی یا حمل برق استفاده می شود

  • تفاوت سیم و کابل چیست؟

تفاوت اصلی بین این دو این است که “سیم” همیشه یک رسانا  است، در حالی که کابل گروهی از رسانا  ها است که در یک پوشش محافظ عایق شده اند. در هر مورد، رسانا  ها معمولاً از مس یا آلومینیوم یا سایر فلزات رسانا ساخته می شوند.

  • 3 قسمت اصلی یک کابل چیست؟

کابل ها از سه جزء اصلی تشکیل شده اند: رسانا  ها، عایق ها، پوشش محافظ.

  • سیم کابل از چه چیزی ساخته شده است؟

رسانا  های الکتریکی از فلزاتی مانند مس، آلومینیوم و غیره تشکیل شده اند که از این فلزات برای ساخت سیم استفاده می شود. بیشتر سیم‌ها از مس ساخته شده‌اند، زیرا الکتریسیته را با انعطاف‌پذیری بالا و مقاومت بسیار کمی هدایت می‌کنند.

لیست تمامی محصولات سیم و کابل شرکت بزرگ الکتروهایپر را میتوانید در این قسمت مشاهده کنید:
?????

سیم و کابل (60)

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *