الکتروهایپر, بلاگ

تفاوت باتری روی کربن و آلکالاین را بدانید

یک عدد باتری قلیایی برای مقایسه تفاوت باتری روی کربن و آلکالاین

تا به الان به تفاوت باتری روی کربن و آلکالاین توجه کرده اید؟ می دانید هر یک از این تفاوت ها نشان دهنده یک سری ویژگی هاست و همین موضوع باعث شده تا انواع باتری ها کارایی هایی متنوعی داشته باشند و در موارد مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

معمولاً مردم وقتی باتری خریداری می کنند، توجهی به این ندارند که باتری چه نوع و چه ویژگی هایی دارد. صرفاً برای رفع نیاز آن ها را تهیه می کنند. در صورتی که این درست نیست و شما باید با توجه به نیاز خود آن ها را بخرید، چرا که ولتاژ و عمر آن ها با یک دیگر متفاوت است.

اگر در مورد مشخصات و ویژگی های انواع باتری های روی کربن و آلکالین بدانید، به راحتی می توانید از آن ها در موارد مختلف استفاده کنید. به کار بردن انواع باتری ها در خانه، وسایل نقلیه، اسباب بازی ها و… با توجه به مشخصاتی که دارند متغییر و قابل تغییر خواهند بود. پر کاربردترین مدل باتری هایی که این روزها در محل کار، خانه و … مورد استفاده قرار می گیرد، از همین رو به تفاوت باتری روی کربن و آلکالاین پی خواهیم برد. موارد مختلفی از جمله چگالی باتری ها، طول عمر آن ها و ماندگاریشان تأثیر بسیار زیادی روی کارایی و عملکرد آن ها خواهند داشت.

در این مقاله قصد داریم تا تفاوت 2 نوع از پر مصرف ترین باتری ها را با شما درمیان بگذاریم، یعنی باتری های روی کربن و آلکالاین.

چند عدد باتری روی کربن برای تفاوت باتری روی کربن و آلکالاینباتری روی کربن چیست؟

یکی از پرکاربردترین و پرفروش ترین باتری هایی که این روزها مورد استفاده عموم قرار گرفته و اکثراً از آن در سراسر جهان استفاده می کنند، باتری های روی کربن هستند. این نوع باتری ها با پیشرفته ترین تکنولوژی ها ساخته شده اند و کارایی بسیار زیادی در انواع لوازم خانگی دارند.

این مدل باتری ها علاوه بر قیمت مناسب، از کیفیت بسیار خوبی برخوردار اند. معمولاً دستگاه هایی که انرژی کمتری مصرف می کنند، نیازمند باتری روی کربن هستند. تفاوت باتری روی کربن و آلکالاین، باعث شده تا از این مدل باتری ها در کنترل تلویزیون از راه دور، ساعت ها، چراغ قوه و… استفاده شود.

ظرفیت یکی از مواردی است که در هر مدل باتری متفاوت است. معمولا باتری های روی کربن ظرفیت کمتری دارند و به همین دلیل انرژی کمتری را مصرف می کنند. قبل تر این مدل باتری ها به صورت تجاری کار می کردند و همین موضوع سبب بسیاری از معایب شده بود.

با پیشرفت تکنولوژی و پالایش فرآیند های تولید، تولید کنندگان در تولیدات خود از روی و منگنز خالص تر استفاده کردند و توانستند بهترین مدل باتری روی کربن را تولید و وارد بازار کنند. این باتری ها به نسبت سری های قبلی خود دوام بیشتر و ولتاژ ثابت تری دارند.

مزیت ها و قسمت های یک باتری روی کربنمزایای استفاده از باتری روی کربن

همان طور که می دانید باتری روی کربن در دو نوع تولید می شوند که هر یک از آن ها در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله مزیت های این مدل باتری ها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • هزینه خرید پایین
  • خرید باتری روی کربن در اشکال، اندازه و ظرفیت های متنوع
  • قابلیت اطمینان طولانی مدت

مهم ترین تفاوت باتری روی کربن و آلکالاین در رابطه با ظرفیت و هزینه ای است که برای خرید آن پرداخت می شود. این باتری جزء مناسب ترین و به صرفه ترین مدل هایی اند که در مکان های مختلف استفاده می شوند و کارایی بسیاری دارند.

یک عدد باتری روی کربن 9 واتیمعایب استفاده از باتری روی کربن

برای بهتر دانستن تفاوت باتری روی کربن و آلکالاین لازن است تا معایب این باتری را نیز شرج دهیم، در نظر داشته باشید که این باتری ها از عیب هایی هم برخوردار هستند.

یکی از مهم ترین آن ها که می توان به آن اشاره کرد در خصوص چگالی بسیار پایین آن و ظرفیت پایینی است که در طولانی مدت از خود نشان می دهد. این نوع باتری ها مقاومت نشتی پایینی دارند و در تخلیه با جریان بالا کارایی نخواهد داشت.

به همین دلیل معمولا از طول عمر پایینی برخوردار اند و عمر زیادی نمی کنند. توجه داشته باشید که این مدل باتری های روی کربن ولتاژشان به توجه به تخلیه افت می کنند.

یک باتری آلکالاین برای بررسی تفاوت باتری روی کربن و آلکالاینباتری آلکالاین چیست؟

باتری های آلکالاین جزء یکی از پرفروش ترین باتری هایی است که مورد استفاده عموم در موارد مختلف قرار می گیرد. تفاوت باتری روی کربن و آلکالاین بسیار است. این مدل باتری ها از واکنش بین فلز روی و دی اکسید منگنز به دست می آیند، همچنین در مقایسه با باتری های روی کربن از نوع سلولی، چگالی انرژی بالاتر و علاوه بر آن ماندگاری بیشتر و طولانی تری دارند، ولی دارای ولتاژ یکسان و برابری هستند. ماندگاری این باتری ها تا 10 سال است و این یکی از مهم ترین دلایل ترجیح دادن مردم به استفاده از این مدل باتری می باشد.

توجه داشته باشید که این باتری ها با توجه به محیط زیست ساخته شده است. باتری های آلکالاین فاقد هرگونه جیوه، سرب و کادمیوم هستند. باتری های قلیایی یا هم آلکالاین، از اطمینان بیشتری برخوردار اند و نگهداری آن ها در فضای باز به دلیل سازگاری با محیط زیست بهتر صورت می گیرد.

توجه داشته باشید، ترکیب کردن این دو نوع باتری با توجه به تفاوت باتری روی کربن و آلکالاین، همچنین نوع عملکردی که دارند، کار درستی نخواهد بود. در صورتی که این کار انجام شود، منجر به ایجاد یک واکنش شیمیایی خواهد شد.ی

برای خرید انواع باتری روی کربن و آلکالاین می‌توانید به بخش بایگانی های باتری مراجعه نمایید.

چندین باتری آلکالاین در کنار یکدیگرمزیت های باتری آلکالاین

باتری های آلکالاین، از طول عمر بیشتری برخوردار هستند و همین موضوع دلیل بر افزایش فروش این مدل باتری ها شده. بیشترین طول عمری که دارند، 7 الی 10 سال است ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که این باتری ها، چیزی حدود 5 درصد از انرژی خود را از دست خواهند داد. چگالی بالاتر یکی دیگر از مزیت هایی است که می توان به آن اشاره کرد، درواقع می توان گفت چگالی آن چیزی حدود دو برابر باتری های معمولی می باشد.

معایب باتری آلکالاین

در بحث بررسسی تفاوت باتری روی کربن و آلکالاین، باتری های آلکالاین از چگالی انرژی کمتری برخوردار هستند و این یکی از بزرگ ترین عیب هایی است که می توانیم به آن اشاره کنیم. مقاومت داخلی بالایی دارند که منجر به جمع شدن گرما و علاوه بر آن افت شدید ولتاژ در باتری می شود. آسیب دیدگی و نشت این مدل باتری ها بسیار بالا می باشد.

نمایی از ساختار یک باتری آلکالاین برای بهتر فهمیدن تفاوت باتری روی کربن و آلکالایننتیجه

در این مقاله تفاوت باتری روی کربن و آلکالاین را بصورت بیان کردن مزایا و معایب هرکدام به شما گفتیم. تا بدانید برای هر استفاده ای از کدام یک استفاده کنید.

استفاده از باتری مناسب برای هر وسیله‌ای که با باتری کار می‌کند علاوه بر کاهش هزینه ها، طول عمر آن وسیله بیشتر می‌شود. بسیاری از اوقات تنها انتخاب باتری اشتباه می‌تواند عمر وسیله مورد نظر شما را بسیار کاهش دهد؛ پس در انتخاب باتری باید دقت لازم را داشته باشید.

منابع: vonikobatteries

قطعات الکترونیکی الکتروهاپیر

سوالات متداول

  • باتری جیوه‌ای همان باتری آلکالاین است؟

خیر، باتری آلکالاین باتری قلیایی است که در آن از جیوه استفاده نمی‌شود. امروزه در هیچ باتری از جیوه و سرب استفاده نمی‌گردد زیرا این مواد شیمیایی برای بدن بسیار مضر هستند.

  • آیا باتری آلکالاین قابل شارژ است؟

خیر، باتری آلکالاین را نمی‌توان پس از تمام شدن شارژ کرد. تنها باتری های لیتیوم-یون و لیتیم-پلیمر قابلیت شارژ مجدد را دارند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۸ از ۵
از مجموع ۶ رای
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

9 دیدگاه در “تفاوت باتری روی کربن و آلکالاین را بدانید

  1. مهسا گفت:

    ممنون از مقاله ی خوبتون

  2. سعيد خان گفت:

    سلام عالي بود دم شما گرم

  3. هدی نیازمند گفت:

    سلام باتری روی کربن رو اگه شارژ کنیم چی میشه؟

  4. Raha گفت:

    سلام ممنون از محصول خوبتون اما خیلی گرون بود

  5. سحر گفت:

    دقیقا درسته، باتری آلکالاین یه سر و گردن از بقیه باتری ها بالاتره من هر وقت از باتری های دیگه خریدم پشیمون شدم

  6. اسد گفت:

    ممنون اطلاعات خوبی بهم داد

  7. شکیبا گفت:

    طول عمر کدوم باتری بهتره

    1. seomanager گفت:

      باتری های آلکالاین طول عمر بیشتری دارند.

  8. قباد گفت:

    واقعا باتری های خوبی دارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *