الکتروهایپر, بلاگ

تفاوت فن AC و DC در چیست؟

یک عد فن دی سی مخصوص کامپیوتر

تفاوت فن AC و DC در موارد مختلفی قابل بررسی است. فن های جریان مستقیم یا فن های DC با پتانسیل ثابتی مانند ولتاژ باتری تغذیه می‌شوند. مقدار ولتاژ معمولی برای این نوع فن ها 5، 12، 24، 48 ولت است. در مقابل فن های جریان متناوب یا فن های AC با ولتاژ متغیر مثبت و منفی با مقدار یکسان تغذیه خواهد شد.

در حالت کلی این تغییر ولتاژ به صورت سینوسی می باشد و مقدار معمولی ولتاژ سینوسی ممکن است در اندازه و فرکانس متفاوت مانند 100VAC، 120VAC، 200VAC و… با فرکانس 50 و 60 مگاهرتز باشد.

در ادامه با قطعات الکترونیکی الکتروهایپر همراه باشید تفاوت این دو فن را بهتر و بیشتر بدانید.

یک عدد فن ac برای مقایسه فن ac و dcفن AC چیست؟

یکی از موارد تفاوت فن AC و DC در این است که فن های AC با جریان برق AC کار می‌کنند و هنگامی که پروانه های دستگاه در حال کار کردن است، جریان هوا تولید خواهد شد.

این نوع فن با تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی باعث می‌شود که پروانه حرکت کرده و دمای دستگاه کاهش پیدا کند و از گرم شدن بیش از حد دستگاه جلوگیری خواهد کرد. فن AC یک نوع قطعه حیاتی در انواع دستگاه ها است که هوای گرم را به بیرون هدایت می‌کند و در عین حال باعث خنک شدن دستگاه خواهد شد، در این صورت از خرابی دستگاه ها هم جلوگیری می‌شود.

کاربرد های فن ای سی در کارخانه جاتکاربرد های فن AC

این نوع فن های خنک کننده، قسمت اصلی انواع محصولات صنعتی مانند ماشین آلات صنعتی و دستگاه های الکترونیکی هستند که به عنوان یک قطعه اصلی در مدیریت حرارتی کار می‌کنند. به طور کلی در انواع لوازم خانگی، انواع ماشین آلات صنعتی و الکترونیکی از این نوع خنک کننده ها استفاده می‌شود.

برای مشاهده و خرید انواع فن AC به صفحه بایگانی فن AC مراجعه کنید.

انواع فن AC

مورد دیگر در تفاوت فن AC و DC در این است که فن های AC دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

فن AC محوری

جریان هوایی که این نوع فن ها ایجاد می کنند، با پروانه های فن عمودی بوده و جریان هوای داخل و خارج در یک جهت می باشد. مزایای این نوع فن های AC عبارت است از: جریان هوای زیاد، مونتاژ آسان، راندمان بالا و سرعت بالا. این نوع فن ها با طراحی بدنه فلزی، برای مشتریانی که نیازمند استفاده از فن در شرایط ناهموار هستند، بسیار مناسب است.

فن AC متقاطع

جهت ورود هوا به داخل این مدل فن های AC به صورت افقی با هوای بیرون می باشد. پروانه و قسمت تهویه در این نوع فن باریک بوده و برای موتور های آسانسور، دستگاه کیسه دمنده صنعتی و … مناسب خواهد بود.

فن AC گریز از مرکز

این نوع فن با طراحی مایل به عقب خود، هوا را از مرکز پروانه مکش خواهد کرد و هوا از لبه های پروانه خارج می‌شود. این نوع فن ها برای کاربران صنعتی مناسب می‌باشد.

فن AC دمنده

این نوع فن هم مانند فن AC گریز از مرکز مایل به عقب بوده و بیشتر برای لوازم خانگی کاربرد دارد.

یک عدد فن دی سی برای بررسی تفاوت فن AC و DCفن DC چیست؟

در بحث تفاوت فن AC و DC، تفاوت این فن با فن AC در این است که این نوع فن همراه با یک آهنربا انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. این فن ها به دلیل اینکه با جریان برق مستقیم تغذیه می شوند، به فن های DC معروف هستند. این مدل فن ها بیشتر دچار تعمیر می شوند؛ بنابراین باید به خوبی از آن نگهداری کرد.

کاربرد های فن DC

فن های DC در موارد مختلف استفاده می‌شوند، مانند انواع اسباب بازی های کودکان، کامپیوتر و …. در انواع صنایع و خودروسازی، این نوع فن کاربرد فراوانی خواهد داشت؛ زیرا دارای طیف وسیعی از عملکرد ها می‌باشند.

برای خرید و مشاهده انواع فن DC می‌توانید به صفحه بایگانی های فن DC مراجعه کنید.

یک کول پد دارای فن دی سیچرا انواع فن DC و AC مورد نیاز است؟

گرما یک جزء جدایی ناپذیر در اکثر سیستم ها، به ویژه سیستم هایی است که محفظه دارند. یک نوع خنک کننده برای حذف کردن گرمای دستگاه و افزایش کارکرد قطعات الکترونیکی اجباری خواهد بود.

گرمای تولید شده در اثر کارکرد دستگاه، در طول زمان باعث می‌شود کیفیت قطعات کاهش پیدا کرده و منجر به خرابی دستگاه شود. پس انتخاب یک نوع فن مناسب، بسیار مهم و ضروری خواهد بود؛ زیرا کارایی و اثر بخشی این قطع می تواند در افزایش طول عمر دستگاه بسیار مفید باشد و از خرابی قطعات آن جلوگیری نماید.

ولی نکته مهم این است که هر دستگاه باید نوع خاصی از فن ها را استفاده کند که دانستن تفاوت فن AC و DC در اینجا بسیار مهم است که برای دستگاه خود فن مناسب را انتخاب.

یک عدد فن لپ تاپ دی سیقیمت فن AC و DC

قیمت این نوع فن ها با توجه به اینکه در انواع اندازه های مختلف تولید می‌شوند و هر کدام دارای ظرفیت و قدرت مناسب خود می باشند، متفاوت خواهد بود. اما قیمت این نوع محصولات نسبت به کارایی های فوق العاده خوبی که در انواع دستگاه ها دارند، بسیار مناسب می باشد. با وجود این قطعه در انواع وسایل الکترونیکی، می توان از خرابی و تعمیرات دستگاه جلوگیری کرد.

جهت اطلاع از قیمت های انواع فن های AC و DC با کارسناسان الکتروهایپر تماس حاصل فرمایید

تلفن های تماس: 0513705240005137052402

سخن پایانی

تفاوت فن AC و DC، در نحوه عملکرد و کاربرد هایی که دارند مشاهده می شود. قیمت این نوع فن ها مناسب بوده و با خرید آنها می توانید از محصولات خود نگهداری کرده و از هزینه های اضافی جلوگیری کنید. امروزه این نوع فن ها کاربرد های فراوانی در انواع صنایع و لوازم خانگی دارند.

منابع: fulltechtw , pelonistechnologies

قطعات الکترونیکی الکتروهایپر

سوالات متداول

  • کدام یک از این فن ها مناسب تر است؟

نکته مهم قبل از اینکه یک نوع فن را انتخاب نمایید، این است که به مزایا و معایب هر کدام از دستگاه ها، سطح احتیاجات خود و … توجه نمایید. هر کدام از فن ها کاربرد های متنوعی خواهند داشت، پس بهتر است قبل از خرید دستگاه، دفترچه راهنمای محصول را به خوبی مطالعه نمایید.

  • تبدیل فن AC به DC را می‌توان در منزل به راحتی انجام داد؟

خیر، حتی افراد متخصصی که این کار را انجام می‌دهند تضمین قطعی برای همیشه کار کردن فن تبدیل شده نمی‌دهند. بهترین کار این است که یک فن مخصوص خریداری کنید چه AC باشد چه DC.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *