ال ای دی هایپر, بلاگ

تفاوت لامپ COB و SMD در چیست

چیپ سی او بی و اس ام دی در گنار یکدیگر

انواع مختلفی در لامپ های LED در بازار موجود است که خریداران را سر در گم می‌کند که کدام یک را برای نیاز خویش خریداری کنند. از جمله پر کاربرد ترین لامپ های ال ای دی چیپ COB و SMD هستند که در این مقاله قصد داریم تفاوت این دو لامپ را برای شما بیان کنیم تا هنگام خرید بدانید کدام یک نیاز شما را برطرف می‌سازد.

تصویر لامپ SMDچیپ SMD چیست

لامپ SMD که مخفف Surface Mounted Device می باشد، به تکنولوژی در ساخت قطعات الکترونیکی گفته می شود که بر پایه لحیم کاری بدون استفاده از سوراخ بر روی بورد بنا شده است.

اولین نکته در تفاوت لامپ COB و SMD در ساخت SMD است.

برای ساخت SMD، تراشه LED که یک قطعه الکترونیکی همه کاره است به طور دائم به یک برد ذوب می‌شود.

برای محافظت از سلول های SMD از رزین ها برای پوشش کامل قسمت رویی آن ها استفاده می‌شود. این رزین ها برای SMD در رنگ ها و سایه های مختلف موجود هستند. و به آن رنگ های مختلفی را می‌بخشد.

لامپ اس ام دی نواریمزیت استفاده از لامپ SMD

برای بهتر دانستن تفاوت لامپ COB و SMD  لازم است که مزیت های لامپ SMD را بررسی نماییم.

ال ای دی های SMD در حال حاضر پرمصرف ترین نوع ال ای دی های موجود در بازار هستند؛ چون تولید کنددگان بسیاری آن ها را تولید می‌کنند در انواع و اندازه های مختلف در بازار موجود هستند و همچنین قیمت کمتری نسبت به انواع دیگر لامپ های ال ای دی را دارند.

 توسعه و نوآوری در بخش تولید لامپ های LED  سال به سال LED های SMD روشن تر را با مصرف انرژی کمتر ارائه می‌دهد. به همین دلیل، ال ای دی های SMD به طور گسترده در سیستم های روشنایی خانگی و صنعتی، وسایل نقلیه و همچنین وسایل الکترونیکی شخصی مانند صفحه نمایش LED، تلویزیون، پروژکتور و غیره استفاده می‌شود.

همچنین ال ای دی های SMD با سیستم RGB برای نورپردازی تزئینی و صفحه نمایش های بزرگ تصویر تمام رنگی استفاده می شود.

لامپ اس ام دی نواریمعایب لامپ های SMD

در بحث تفاوت لامپ COB و SMD باید به معایب لامپ های SMD نیز دقت داشت که مهم ترین معایب این چراغ های LED شامل موارد زیر است:

نوردهی و قدرت کم

درست است که لامپ های SMD در مقایسه و تفاوت لامپ COB و SMD از چیپ سی او بی کم مصرف تر و ارزان تر است، اما میزان نوردهی آن در مقایسه با لامپ COB کم تر است و برای مکان هایی که نیازمند نوردهی زیاد است مناسب نیست.

جنس بدنه ضعیف

مورد بعدی که باید در تفاوت لامپ COB و SMD در نظر گرفت شکنندگی و ضعیف بودن جنس لامپ SMD است که به دلیل نوع ساخت آن در برابر ضربه آنقدر که باید مقاوم نیست.

لحیم بودن

چون فرآیند ساخت لامپ های SMD بصورت لحیم کردن یک لامپ ال ای دی بر روی برد است، در صورت ضربه دیدن ممکن است که لحیم آن کنده شود و لامپ دیگر مورد استفاده نباشد و در تفاوت لامپ COB و SMD این به نفع لامپ SMD نخواهد بود.

لامپ سی او بی در تفاوت لامپ COB و SMDتفاوت لامپ COB و SMDلامپ COB چیست

در مقایسه و تفاوت لامپ COB و SMD نوبت به بررسی لامپ یا همان چیپ COB می‌رسد.

چیپ COB نوعی چراغ LED است وCOB مخفف Chip-On-Board به معنی چیپ بر روی برد است. چراغ‌ های COB اساساً مجموعه‌ای از تراشه‌های LED هستند که به طور محکم در کنار هم قرار گرفته‌اند و فضایی بین آنها نیست و به بردی از جنس کاربید سیلیکون متصل می‌شوند.

این کار یک لامپ یک دست و پر نور را درست می‌کند که برای مناطقی که نیازمند نور زیاد هستند استفاده شوند.

وقتی اکثر مردم به LED فکر می کنند، احتمالاً به چراغ های کوچک تکی فکر می‌کنند که در مدرسه هنگام یادگیری در مورد الکترونیک با آنها آزمایش می‌کردند اما چیپ COB این گونه نیست و با اینکه نوعی لامپ LED است اما بسیار پر نور تر است.

یک پروژکتور که از لامپ سی او بی استفاده میکند و تفاوت لامپ COB و SMDتفاوت لامپ COB و SMD را نشان میدهدمزایای استفاده از چیپ COB

دانستن مزیت های استفاده از لامپ COB تفاوت لامپ COB و SMD را بهتر برای ما مشخص می‌کند که در ادامه به این مزایا می‌پردازیم:

روشنایی بیشتر

آشکار ترین تفاوت لامپ COB و SMD میزان نور آنها است. لامپ های COB نور بسیار بیشتری را از خود ساطع می‌کنند، زیرا هیچ فاصله ای بین تراشه های ال ای دی آنها نیست و نور را بصورت متمرکز نشر می‌دهند.

طول عمر

مزیت دیگر برای بررسی تفاوت لامپ COB و SMD طول عمر بیشتر چیپ COB است که در مقایسه با طول عمر SMD مدت زمان بیشتری را می‌تواند نوردهی کند.

خصوصاً برای مکان هایی که نیاز است همیشه لامپ روشن بماند مانند درون تونل ها و به دلیل  نوع ساخت چیپ  COB مقاومت آن در برابر باران و گرد و غبار است

عکس و فیلم برداری

مزیت دیگر این چیپ برای بررسی تفاوت لامپ COB و SMD استفاده در صنعت فیلمبرداری است. آن هم به دلیل نورپردازی متمرکز آن است و اصلا در سینما و آتلیه ها از SMD نمی‌توان استفاده نمود.

بیشتر بخوانید: خرید و قیمت چیپ cob در مشهد

یک لامپ سی او بی کوچکمعایب استفاده از لامپ COB

برای آنکه دید جامع تری نسبت به تفاوت لامپ COB و SMD

مصرف انرژی

موضوع بعدی در بررسی تفاوت لامپ COB و SMD میزان مصرفی انرژی در چیپ COB است که در مقایسه با اس ام دی، مصرف آن بیشتر است. البته این تفاوت آشکار نیست.

اما برای مکان هایی که  تعداد زیادی لامپ قرار است استفاده کنند این تفاوت چشمگیر خواهد بود و مقدار پرداخت هزینه برق بیشتر می‌شود.

هزینه

قیمت و هزینه لامپ COB بیشتر از SMD است و این به دلیل تعداد تراشه های LED مورد استفاده در آن است که تعداد بسیاری ال ای دی در آن بصورت فشرده استفاده شده است.

همچنین بورد مورد استفاده در لامپ سی او بی به دلیل ساختاری که دارد گران تر از بورد SMD است.

نتیجه

در این مقاله تفاوت لامپ COB و SMD را بررسی نمودیم و مزیت و معایب هرکدام را برای شما شرح دادیم، بطور کلی خرید COB بصرفه تر از SMD است.

زیرا طول عمر و کیفیت آن بیشتر از لامپ SMD است و در ازای مبلغی که پرداخت می‌کنید مزایای بیشری را دریافت

می‌نمایید.

برای مشاهده انواع چیپ های COB می‌توانید به صفحه بایگانی های COB مراجعه نمایید.

منابع: upshine , colborlight

قطعات الکترونیک الکتروهایپر

سوالات متداول

  • smd طیف رنگ بیشتری دارد یا cob؟

لامپ های smd رنگ های بیشتری را داراست.

  • برای سوله از cob بهتر است استفاده کنیم یا smd؟

چون پخش و شدت نور cob بیشتر است، بهتر است از لامپ های cob استفاده کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۷ از ۵
از مجموع ۳ رای
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *