ال ای دی هایپر, بلاگ

مهمترین تفاوت چیپ LED و COB

دو عدد لامپ سی او بی و ی او بی در کنار یکدیگر برای مقایسه تفاوت چیپ LED و COBتفاوت چیپ LED و COB

تفاوت چیپ LED و COB همیشه یکی از سوالات مشتریان هنگام خرید این دو نوع لامپ بوده است. لامپ‌ها دارای انواع مختلفی هستند که جدیدترین نوع آن‌ها LED و COB است. هر یک از این نوع لامپ‌ها دارای ویژگی‌ها و مزایایی هستند که باعث شده در بسیاری از مکان‌ها به کار روند.

از لحاظ تاریخ ساخت این قطعات الکترونیکی چیپ COB از چیپ LED جدیدتر است و می‌توان گفت که نوع بروزرسانی شده از LED است. از مزایای بارز این چیپ‌ها می‌توان نور زیادشان را نام برد که در مقایسه با لامپ‌های کم مصرف قدیمی بیشتر است. این دو نوع لامپ دارای تفاوت‌هایی هستند که حاصل ویژگی‌های منحصر به فرد هر کدام است.

مهمترین تفاوت چیپ LED و COB را می‌توان بر اساس مزیت، کاربرد و عیب هر کدام مشخص کرد که در این مقاله به بررسی این موارد می‌پردازیم.

لامپ سی او بی برای مقایسه تفاوت چیپ LED و COBتفاوت چیپ LED و COBمزیتها و کاربردهای استفاده از لامپ COB

چیپ یا همان لامپ COB به‌ صورتی طراحی و ساخته شده که روی برد قرار دارد. چینش چیپ‌ های COB در کنار هم به این دلیل است که نورشان بیشتر شده و تمامی آن‌ها روی یک برد و پایه فلزی قرار بگیرند. این‌که گفته شد این نوع چیپ نمونه آپدیت شده و جدیدتر چیپ ال ای دی است، به این دلیل است که لامپ‌های ال ای دی کوچک، در یک صفحه قرار می‌گیرند. این‌که ال ای دی های ریز در کنار یکدیگر قرار دارند و سی او بی را تشکیل می‌دهند، باعث ایجاد تفاوت چیپ LED و COB شده است.

این نوع از چیپ دارای مزایا و کاربردهایی است که در ادامه ابتدا برخی از مزایای آن را نام می‌بریم.

اندازه استاندارد و کوچک

در این نوع از چیپ‌ها، چیپ‌های ال ای دی بسیار ریزی که به‌عنوان تراشه شناخته می‌شوند در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. علاوه‌بر این‌که این نوع چیپ از تعداد زیادی لامپ ساخته شده است، اندازه کوچکی دارد که می‌توان از آن در هرجای ممکن استفاده کرد.

دو عدد لامپ سی او بی دارای نور زیادنور زیاد

میزان نور زیاد چیپ سی او بی رابطه مستقیمی با تعداد لامپ‌های LED دارد. به دلیل شکل چینش این لامپ‌ها است که پخش نور بالایی داشته و کاربرد زیادی دارد. یک مورد از تفاوت چیپ LED و COB همین مورد است.

به دلیل وجود این مزایا و ویژگی‌ها، این نوع چیپ دارای کاربرد بسیاری است که برخی از آن‌ها را نام می‌بریم.

باشگاه‌های ورزشی

به دلیل پخش نور زیاد، از این نوع چیپ در باشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها استفاده می‌شود. این میزان نور زیاد، انرژی بسیار کمی مصرف می‌کند.

فلش موبایلی که از لامپ سی او بی درست شده استفلش انواع موبایل

به این دلیل که این نوع چیپ‌ها در اندازه کوچک هم کاربرد دارند و نورشان زیاد است، برای فلش گوشی همراه  هم استفاده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: خرید و قیمت چیپ cob در مشهد

معایب استفاده از لامپ COB

بیشتر افراد تنها مزایای یک نوع از این مدل لامپ ها را در نظر می‌گیرند و به خرید آن می‌پردازند. هر وسیله‌ای علاوه‌بر مزیت دارای معایبی است که چیپ COB هم از این قاعده مستثنا نیست. با بررسی معایب انواع چیپ‌ها هم می‌توانید تفاوت چیپ LED و COB را متوجه شوید.

وجود طیف نوری آبی در رنگ لامپ

طیف نوری در لامپ ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی برای چشم شود. در مقایسه با انواع لامپ، چیپ COB از مقدار بیشتری از این نور برخوردار است. این میزان به حدی نیست که در حالت عادی مشکلی را ایجاد کند و تنها در صورت خیره شدن به آن و یا نگاه کردن بیش از حد برای چشم مضر است.

جنس برد

بردی که لامپ‌های LED روی آن به‌صورت متراکم قرار دارند، فلزی است. همین در کنار هم قرار گرفتن لامپ‌های کوچک، خود باعث ایجاد گرما می‌شود. از آن‌جایی که این برد فلزی است، از این گرما داغ شده و به لامپ‌های دیگر آسیب می‌رساند.

تابش کم نور سی او بی در بحث تفاوت چیپ LED و COBتفاوت چیپ LED و COBمیزان تابش نوری

تفاوت چیپ LED و COB در این است که چیپ‌های COB توانایی تابیدن نور به‌صورت محدود را ندارند، در صورتی که چیپ‌های LED در فضاهای کم هم مورد استفاده هستند. می‌توان گفت استفاده از چیپ COB در فضای بسته و کوچک  کاری غیر ممکن است؛ چراکه طیف نوری آن بسیار گسترده است.

نبودن تنوع در رنگ نور

بیشتر چیپ‌های موجود در بازار دارای طیف رنگی گوناگونی هستند. این نوع چیپ دارای رنگ‌های مختلفی نیست و تنها توانایی ایجاد رنگ‌های سبز، آفتابی، آبی، قرمز، یخی، سفید و صورتی را دارد.

یک رول لامپ ال ای دی برای بررسی تفاوت چیپ LED و COBتفاوت چیپ LED و COBمزیت‌ها و کاربردهای استفاده از چیپ LED

چیپ‌های LED دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آن‌ها در مکان خاصی کاربرد دارند. کاربرد چیپ LED توسط ویژگی‌ها و مزایای آن تعیین می‌شود. تفاوت چیپ LED و COB، تفاوتی بر اساس مزیت‌ها، کاربرد و معایب است. لازم است که ابتدا با چند مورد از مزایای چیپ LED آشنا شوید.

ماندگاری بالا

عمر این نوع لامپ‌ها بسیار بالاست و حتی گفته می‌شود بین 50 تا 60 هزار ساعت، کارایی مثبت دارد. به همین جهت لازم نیست که در زمان کم، به تعویض لامپ بپردازید.

تنظیم میزان و شدت نور لامپ

نوعی تکنولوژی در ساخت برخی از لامپ‌های ال ای دی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن میزان نور را کنترل کرد. این مزیت در لامپ‌های ال ای دی به این صورت است که PWM که نوعی تکنولوژی در این لامپ‌ها است، میزان ولتاژ ورودی را کنترل می‌کند.

یک رول لامپ ال ای دیخاموش‌ و روشن کردن لامپ

برخی لامپ‌ها وجود دارند که اگر آن‌ها را به‌صورت مکرر خاموش و روشن کنید، می‌سوزند. عمر این نوع لامپ هیچ ارتباطی با تعداد خاموش و روشن کردن آن ندارد.

معمولا از لامپ برای روشن‌کردن فضا استفاده می‌شود. این نوع لامپ از گذشته تا به حال مورد استفاده قرار می‌گرفته. در گذشته اغلب برای نشان دادن سالم بودن دستگاه‌هایی مانند انواع لوازم الکتریکی از این لامپ‌ها بهره می‌بردند.

یک مورد از تفاوت چیپ LED و COB در میزان پخش نورشان است. به دلیل میزان گستردگی متوسط نور LED می‌توان از آن در فضاهای بسته و کوچک هم استفاده کرد.

بیشتر بدانید: قیمت و خرید چیپ ال ای دی در مشهد

یک لامپ ال ای دی خانگی برای بررسی تفاوت چیپ LED و COBمعایب استفاده از چیپ LED

لامپ های LED نیز مانند لامپ های cob دارای معایبی هستند که برای بهتر دانستن تفاوت چیپ LED و COB این موارد را با هم بررسی می‌کنیم.

گرم شدن

در برخی موارد لامپ های ال ای دی بسیار گرم می‌شوند. و این عامل از عمر لامپ های LED می‌کاهد و باعث از بین رفتن قطعاتی که بر روی برد آن هستند می‌شود.

نور کم یک لامپ ال ای دی از معایب آنشدت نور محدود

در بحث تفاوت چیپ LED و COB لامپ های ال ای دی نسبت به سی او بی دارای شدت نور محدود تری هستند و برای محیط های بزرگ مانند سوله ها یا استادیوم های فوتبال نمی‌توان از این چیپ ها استفاده کرد.

نتیجه‌گیری

چیپ‌ها دارای انواع مختلفی بوده و هر کدام ویژگی‌هایی دارند که باعث ایجاد تمایز در آن‌ها می‌شود. چیپ های led و cob از پر استفاده ترین لامپ ها هستند که گاهی مشتریان برای رفع نیاز خود به دنبال دانستن تفاوت چیپ LED و COB هستند.

در این مقاله مهمترین مزایا و معایب هرکدام را گفتیم تا در صورت سوال و قصد خرید هریک از این دو محصول، راحت تر بتوانید تعیین کنید که کدام یک برای استفاده شما مناسب تر است.

منابع: upshine , ledsmaster

قطعات الکترونیکی الکتروهایپر

سوالات متداول

  • پروژکتور cob چیست؟

پروژکتورهای سی او بی، نمونه ای از لامپ های COB هستند که چیپ آن ها بزرگ تر از لامپ های معمولی بوده تا گستردگی و شدت نور بیشتری را بتاباند. کاربرد این پروژکتور ها در سوله ها و ورزشگاها است.

  • آیا چیپ ال ای دی ضد آب است؟

خیر، تمامی چیپ ها بطور مستقیم نمی‌توانند در برابر رطوبت و آب مقاومت داشته باشند، مگر اینکه قاب یا محفظه ای برای آن ها در نظر گرفته شود تا از ورود آب و گرد و غبار جلوگیری کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *