ال ای دی هایپر, بلاگ

بررسی تفاوت چیپ LED و DOB

لامپ چیپ ال ای دی و دی او بی تفاوت چیپ LED و DOB

امروزه خرید انواع چیپ‌ها افزایش چشمگیری داشته است. چرا که استفاده از چراغ‌های ال ‌ای دی در حوزه روشنایی بسیار زیاد است. چیپ led و چیپ dob از انواع لامپ‌های مورد استفاده در محصولات روشنایی هستند.

این لامپ‌ها طول عمر بسیار زیادی دارند و در هنگام کار کردن گرما ایجاد نمی‌کنند. در این مقاله قصد داریم به معرفی چیپ led و چیپ dob بپردازیم و با کاربرد هر یک آشنا شویم. همچنین تفاوت چیب led و dob را بررسی کنیم.

چیپ ال ای دی برای بررسی تفاوت چیپ LED و DOBچیپ led چیست؟

یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های لامپ‌های ال ‌ای دی چیپ led است و به قسمت اتصال pn اشاره می‌کند. کلمه led به معنای دیود ساطع‌کننده نور است. این چیپ یک دستگاه نیمه ‌رسانای جامد است که اصلی‌ترین ماده مورد استفاده در ساخت آن سیلیکون مونوکریستالین است. این چیپ می‌تواند انرژی برق را به نور تبدیل کند.

چیپ led از یک سمت به براکت و از سمت دیگر به الکترود منفی متصل است. تمام قسمت‌های چیپ led توسط ماده رزین اپوکسی پوشش داده شده است. و این یکی از موارد تفاوت چیپ LED و DOB است.

دو عدد لامپ ال ای دیمزایا و کاربرد‌های استفاده از چیپ led

در ادامه بررسی تفاوت چیپ led و dob به بررسی مزایا و کاربرد‌های چیپ led می‌پردازیم. به دلیل افزایش صرفه ‌جویی در مصرف انرژی استفاده از چراغ‌های دارای چیپ led افزایش پیدا کرده است و تقاضای استفاده از این چراغ‌ها نیز رشد چشمگیری داشته است.

برای استفاده در چراغ‌های لپ‌تاپ یا نوار‌های خطی از چیپ led استفاده می‌شود. همچنین برای انواع نور پردازی‌ها و نور افکن‌ها نیز از چراغ‌هایی با چیپ led استفاده می‌شود.

استفاده از این چیپ‌ها در صرفه‌جویی مصرف انرژی نقش بسیار مهمی دارد. در تفاوت چیپ LED و DOB میزان حرارت تولید شده از طریق چیپ‌های ال ای دی نسبت به منابع نوری دیگر بسیار کمتر است. این چیپ ها اشعه مادون قرمز از خود انتشار نمی‌دهد و از طریق لنز قابل کنترل است.

کیفیت نور تولیدی از طریق این چیپ بسیار زیاد است و تهیه آن از نظر اقتصادی کاملاً به صرفه است. به دلیل استفاده از لنز‌های متنوع میزان امنیت زوایای تابش و نور‌های ساطع شده این نوع چیپ‌ها بسیار زیاد است.

بیشتر بخوانید: قیمت و خرید چیپ ال ای دی در مشهد

لامپ های ال ای دی کم نور شده برای تفاوت چیپ LED و DOBمعایب استفاده از چیپ led

استفاده از چیپ led برای ماژول‌هایی با پخش نور به صورت پخش گسترده مناسب است و در نور‌های محدود قابل استفاده نیست. همچنین از این چیپ برای موقعیت‌های استفاده می‌شود که شدت نور اهمیت زیادی ندارد و در طراحی نور یکنواخت می‌تواند به کار گرفته شود.

چیپ dob چیست؟

یکی دیگر از تکنولوژی‌های جدید در عرصه لامپ‌ها و روشنایی‌ها چیپ dob است. چراغ‌های ال ‌ای دی با چیپ dob از مشخصات الکتریکی ویژه‌ای برخوردار هستند و در صورت نبود درایور در عملکرد آن‌ها مشکلی پیش نمی‌آید.

در بررسی تفاوت چیپ LED و DOB باید به این نکته دقت داشت که در این چیپ‌ها درایور‌های معمولی مخصوص لامپ‌های ال ‌ای دی برداشته شده و درایور‌های جدیدی‌ تعبیه شده است.

چیپ دی او بی برای نمایش تفاوت چیپ LED و DOBمزایا و کاربرد‌های استفاده از چیپ dob

استفاده از چیپ dob دارای قابلیت‌های تنظیم خودکار، استاندارد ‌سازی و تولید نور در مقیاس های بسیار بزرگ است که جز مزیت های اصلی این چیپ به شمار می رود. در این چیپ‌ منبع نور دارای حجم زیادی است. پیچیدگی استفاده از این نوع چیپ‌ به دلیل اتصال دستگاه ها‌ی زیاد به منبع نور نسبتاً زیاد است. وجود توانایی های خاصی مثل تنظیمات خودکار و استاندارد‌ سازی باعث کاهش میزان سختی‌های استفاده از این نوع چیپ‌ها شده است.

از اصلی‌ترین تفاوت چیپ led و dob می‌توان به ثبات چیپ dob اشاره کرد. این نوع چیپ به صورت تک پله‌ای و چند پله‌ای طراحی می‌شود. چیپ تک پله‌ای نسبت به انواع دیگر آن ارزان‌تر است و مشخصات نوری ضعیف‌تری نیز دارد اما چیپ چند پله ای مشخصات نوری بیشتری دارد و به صورت موج سینوسی کار می‌کند. هر دو نوع تقسیم ‌بندی چیپ dob قابلیت راندمان با ثباتی دارند.

بیشتر بخوانید: قیمت و نحوه خرید چیپ dob در مشهد

یک لامپ دی او بی سوخته بر اثر حرارت بالامعایب استفاده از چیپ dob

چیپ dob دارای محدودیت‌های زیادی است و باعث خارج شدن این تکنولوژی از رده فناوری‌های جهانی شده است. از اصلی‌ترین معایب چیپ‌های dob میزان فشار الکتریکی نامطلوب آن است و توانایی تحمل فشار زیادی ندارد. وجود این ویژگی در طولانی مدت سبب کاهش طول عمر چیپ می‌شود.

در مقایسه تفاوت چیپ led و dob میزان راندمان چیپ dob نسبتاً کمتر است و حرارت تولیدی آن نیز زیاد است. به همین دلیل استفاده از این چیپ‌ در تجهیزات روشنایی باعث تولید گرما می‌شود و کیفیت نور خروجی نسبت به چراغ ال ‌ای دی کمتر می‌شود.

بعضی از چیپ‌های dob به صورت اتصال به زمین طراحی می‌شوند و به دلیل نداشتن سطح عایق، ممکن است به راحتی دچار اتصال و برق گرفتگی شوند. همچنین وجود چیپ dob در لامپ‌های ال ‌ای دی سبب چشمک زدن آن می‌شود. چرا که امواج بزرگ الکتریسیته موجود در جریان چیپ رعایت نمی‌شود و باعث مشکلات مختلف برای لامپ ها می‌شود.

یک لامپ دی او بی و یک لامپ ال ای دی برای بررسی تفاوت چیپ led و dobتفاوت چیپ led و dob

بر اساس اطلاعاتی که درباره مزایا و کاربرد‌های استفاده از این دو نوع چیپ در اختیار شما قرار دادیم، تفاوت چیپ led و dob کاملاً مشخص شد. همچنین معایب استفاده از هر دو چیپ را در ساخت لامپ های ال ای دی بررسی کردیم. به طور کلی می‌توان گفت مزایای استفاده از چیپ led نسبتاً بیشتر است و معایب استفاده از چیپ dob نیز زیاد است.

همچنین وجود برخی مشکلات در چیپ dob باعث خارج شدن آن از عرصه فناوری‌های و ساخت تجهیزات روشنایی در سطح دنیا شده است. طبق اطلاعاتی که در اختیار شما قرار دادیم استفاده از چیپ led در لامپ‌های ال ‌ای دی بهتر است و بازدهی مطلوبی دارد.

نتیجه ‌گیری

چیپ‌ها از جنس‌های متنوعی طراحی و تولید می‌شوند. استفاده از انواع چیپ‌ها دارای مزایا و معایب خاصی است که افراد فعال در حوزه تولیدات محصولات روشنایی باید نسبت به آن‌ها آگاهی و اطلاعات دقیقی داشته باشند. استفاده از چیپ‌ها نشان دهنده پیشرفت‌های تکنولوژی روز دنیا در زمینه محصولات روشنایی است و در کشورمان نیز استفاده از این محصولات رونق بسیاری پیدا کرده است.

با بررسی تفاوت چیپ led و dob تصمیم ‌گیری برای استفاده از این چیپ در ساخت لامپ‌ها و چراغ‌ها آسان‌تر می‌شود. به همین منظور استفاده از اطلاعات این مقاله برای افرادی که در حوزه طراحی و تولید ابزارآلات روشنایی فعالیت می کنند، کاربردی است.

منابع: shinelighting

قطعات الکترونیک الکتروهایپر

سوالات متداول

  • آیا لامپdob همان ال ای دی dob است؟

بله، DOB یا چیپ دی او بی نوعی لامپ ال ای دی است که درایور خارجی آن حذف شده و بر روی برد قرار گرفته است.

  • چیپ LED با جریان برق مستقیم کار می‌کند یا متناوب؟

لامپ و چیپ led با جریان برق مستقیم (DC) روشن می‌شود، به همین دلیل است که برای اتصال آن به برق شهری که جریان برق متناوب است نیازمند مبدل یا همان درایور LED هستید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۳ از ۵
از مجموع ۷ رای
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *