الکتروهایپر, بلاگ

آشنایی کامل با کاربرد های آی سی

عکس آی سی بر روی مدار

در حال حاضر در عصر ارتباطات و تکنولوژی به سر می‌بریم به همین دلیل اگر به ساختار تجهیزات و قطعات الکترونیکی توجه کنیم، می بینیم که در ساختار همه آن ها از آی سی استفاده شده است. به اطراف خودتان نگاه کنید، چه وسیله ای در منزل شما دارای این فناوری ارزشمند است؟ به نظر شما واژه آی سی به چه معنی است؟ از کاربرد های آی سی چه می دانید؟
به طور کلی آی سی ها از انواع متفاوتی تشکیل شده اند و هر کدام از آن ها کار خاصی را انجام می دهند. بنابراین متناسب با کاری و فعالیت مورد نظرتان می توانید از این فناوری استفاده کنید.

کاربرد های آی سی در آنآی سی چیست؟

مدار های مجتمع یا همان IC، با نام های دیگری همچون مدار های میکروالکترونیک، ریز تراشه ها و یا تراشه در جهان شناخته می شوند. به طور کلی این مدار ها مجموعه ای بزرگ از اجزا و لوازم الکترونیکی هستند که به عنوان یک واحد مهم در این دستگاه ها به کار می روند.

کاربرد های آی سی بسیار زیادند. به عنوان مثال از آی سی ها در ساختار تجهیزات فعالی همچون ترانزیستور ها و چیپ های cob و dob  استفاده می شود، البته این تجهیزات در دستگاه های غیر فعالی همچون خازن ها و مقاومت ها هم به کار می‌روند.

بیشتر بخوانید: خرید و قیمت چیپ cob در مشهد

اتصالات مدار های مجتمع  بر روی یک بستر ظریف و نازک از مواد نیمه هادی که معمولا از جنس سیلیکون هستند، ساخته می شوند. در نتیجه مدار های به وجود آمده به صورت یکپارچه اما کوچک هستند. این تراشه ها حتی امکان دارد چند سانتی متر مربع و یا چند میلی متر مربع باشند.

اجزای مدار های مجتمع اغلب از نظر ابعاد و اندازه، میکروسکوپی می‌باشند. استفاده کردن از آی سی ها مزایای فراوانی دارد؛ مثلا به خاطر کوچک بودن ابعاد این آی سی ها، حدودا 20000 قطعه الکترونیکی در یک اینچ مربع این مدار ها گنجانده می‌شوند. از طرفی مدار های مجتمع بسیار کم مصرف و کم هزینه هستند و سرعت عملکرد بالایی دارند.

انواع رایج آی سی کدامند؟

به طور کلی آی سی ها یا مدار های مجتمع از انواع زیادی تشکیل شده اند، این آی سی ها را با توجه به پارامتر های زیادی طبقه بندی می‌کنند، اما پر فروش ترین این قطعات، به صورت زیر هستند. کاربرد های آی سی هم متناسب با انواعی که دارند، متفاوت است.

کاربرد های آی سی دیجیتالآی سی های دیجیتال

آی سی ها یا تراشه هایی که به جای عملکرد مربوط به سطوح کلی دامنه سیگنال، فقط می توانند در چند سطح معین و تعریف شده فعالیت کنند، آی سی های دیجیتال نامیده می شوند. این آی سی ها را از طریق چند گیت منطقی دیجیتالی، مالتی پلکسر ها، فلیپ فلاپ ها و سایر لوازم الکترونیکی مربوط به مدار طراحی می کنند.

این نوع از آی سی ها می توانند گیت با داده های ورودی باینری و یا با داده های ورودی دیجیتال مثل 0 (کم، غلط و منطق 0) و یا اطلاعات دیجیتالی 1 (بالا، درست و منطق 1) کار کنند. انواع مختلفی از این ریز تراشه ها در بازار وجود دارد که شامل آی سی هایی با قابلیت برنامه ریزی، تراشه های حافظه، آی سی منطقی، مدار های مدیریت انرژی و مدار های مجتمع رابط می باشند‌.

دو عددآی سی آنالوگ آی سی ها یا مدار های مجتمع آنالوگ

به نوعی از مدار های مجتمع که می توانند  در محدوده ای پیوسته از سیگنال ها، فعالیت کنند، آی سی های آنالوگ گفته می شود. این تراشه ها به مدار های مجتمع خطی یا آی سی های خطی و حتی به مدار های فرکانس رادیویی یا RF تقسیم بندی می شوند. در حقیقت، رابطه مابین ولتاژ و جریان در این مدار ها باید در محدوده طولانی از سیگنال های آنالوگ پیوسته غیر خطی باشد.

کاربرد های آی سی آنالوگ در رادیو ها، تلویزیون های قدیمی و… می‌باشد.

 تراشه ها یا مدار های مجتمع خطی

درون یک مدار آی سی آنالوگ، اگر بین ولتاژ و جریان دستگاه یک رابطه خطی به وجود بیاید، به این مدار، آی سی خطی گفته می‌شود. بهترین مدل از آی سی های خطی، آی سی 741 می باشد که یک نوع آپ امپ 8 پین DIP است.

آی سی های پیچیدهمدارهای مجتمع مختلط

زمانی که مدار های مجتمع، ترکیبی از آی سی های آنالوگ و دیجیتال باشند و بر روی یک عدد تراشه قرار بگیرند، نام آی سی های مختلط را به خودشان اختصاص می دهند. به طور کلی کاربرد های آی سی های مجتمع به عنوان یک مبدل دیجیتال به آنالوگ، یا یک مبدل آنالوگ به دیجیتال یعنی به صورت D/A و A/D عمل می کنند. همچنین آی سی های مختلط می توانند به شکل ساعت/ تایمینگ فعالیت کنند.

مدار های مجتمع منطقی

این مدل از آی سی ها با کمک گیت های منطقی ساخته شده اند؛ این تراشه ها با ورودی ها و خروجی های باینری (0 یا 1) فعالیت می کنند. آی سی های منطقی بیش تر به عنوان یک تصمیم گیرنده نهایی مورد استفاده قرار می گیرند.

متناسب با جدول منطق، همه گیت های منطقی که به آی سی مورد نظر وصل شده اند، بر اساس مدار های متصل شونده به مدار مجتمع منطقی، خروجی می دهند. در نتیجه آی سی از خروجی ها برای انجام دادن یک فعالیت خاص، استفاده می کند.

آی سی های مقایسه کننده

کاربرد های آی سی های مقایسه کننده، به عنوان یک مقایسه کننده بین ورودی های مدار و سپس تولید محصول خروجی است.

مدار مجتمع سوییچینگمدار های مجتمع سوئیچینگ

سوئیچ ها و یا مدار های مجتمع سوئیچینگ با کمک ترانزیستور ها ساخته می‌شوند و برای انجام دادن عملیات سوئیچینگ در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند.

آی سی های تقویت کننده های صوتی

مدار های مجتمع تقویت کننده صوتی هم یکی دیگر از رایج ترین آی سی ها است که ‌از آن ها برای تقویت کردن صدا استفاده می‌کنند. این آی سی ها را اکثرا در ساختار بلندگو های صوتی، مدار های تلویزیونی و… مورد استفاده قرار می دهند.

بیشتر بخوانید: مهمترین قطعات الکترونیکی ضبط خودرو

کاربرد های آی سی ها

مدار های مجتمع یا آی سی در مدل های متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند اما به طور کلی از کاربرد های آی سی این تجهیزات می توان به موارد زیر اشاره کرد.
آی سی ها داخل ساعت های مچی، رادار ها، رایانه ها، انواع کامپیوتر، دستگاه آبمیوه ساز، تلویزیون و دستگاه های منطقی به کار برده می‌شوند.‌ از طرفی اگر به ساختار پردازنده های ویدیویی، سیستم های حافظه، تقویت کننده صوتی، رمز گشایی و رمز گذاری فرکانس های رادیویی توجه کنید، متوجه حضور آی سی ها در این تجهیزات می‌شوید.

یکی از رایج ترین آی سی ها در بازار، مدار های مجتمع دیجیتال هستند که از آن ها در داخل کامپیوتر ها، چیپ های dob، انواع ریز پردازنده ها ، پردازنده سیگنال های دیجیتال، سیستم های کامپیوتری و شمارشگر های فرکانس استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید: قیمت و نحوه خرید چیپ dob در مشهد

دو عدد آی سی و کاربرد های آی سیقیمت و نحوه خرید هر کدام

اگر قصد خرید انواع آی سی را دارید، بهتر است اول از همه ببینید که چرا این محصول را می خواهید خریداری کنید. پس از این که مشخص کردید دقیقا برای چه کاری این مدار های مجتمع را به کار می برید، باید به ویژگی های آی سی نگاه کنید. یکی از عواملی که باید در هنگام خرید این قطعات به آن توجه کنید، ساخت و ساز و نحوه بسته بندی این مدار ها می‌باشد.

به طور کلی مدار های مجتمع را از جنس مواد نیمه هادی مثل سیلیکون می سازند. این تراشه ها به صورت یکپارچه و بسیار کوچک هستند. به همین خاطر هم آن ها را به یک مجموعه ای از سیم های طلایی و یا آلومینیومی وصل می‌کنند.

نکته دومی که در زمان خرید مدار های مجتمع باید به آن توجه بشود، اندازه آی سی می‌باشد. اندازه و ابعاد تراشه های آی سی چیزی بین 1 میلی متر مربع تا 200 میلی متر و حتی بیش تر خواهد بود. حتما از سالم بودن مدار مجتمع خریداری شده، اطمینان حاصل کنید و به همه چیز آن توجه کنید.

در صورت اطلاع از آخرین قیمت ها و خرید آی سی می‌توانید با کارشناسان الکتروهایپر تماس حاصل فرمایید

تلفن تماس: 05137052400

سخن پایانی

مدار های مجتمع یا آی سی توانسته اند صنعت الکترونیک را دستخوش تغییرات بزرگی کنند‌؛ در نتیجه راه برای دستگاه هایی مثل رایانه ها، پخش کننده سی دی، تلویزیون و… باز شده است. همه آی سی ها از اجزا هایی همچون مقاومت ها، دیود، ترانزیستور ها و خازن تشکیل شده اند‌.

در این مقاله درباره کاربرد های آی سی و انواع آنها صبحت شد و سعی کردیم تا اطلاعات جامعی را در این خصوص به شما بدهیم.

منابع: electrical4u , byjus , elprocus

قطعات الکترونیکی الکتروهایپر

سوالات متداول

  • مدار مجتمع آی سی چیست؟

مدار مجتمع آی سی تلفظ اشتباهی است که به آی سی ها گفته می‌شود. واژه آی سی مخفف (Integrated circuit) است که معنی آن همان مدار مجتمع می‌باشد.

  • داخل آی سی چیست؟

داخل آی سی ها از تعداد بسیاری مدارهای الکترونیکی ریز تشکیل شده است که بر روی یک سطح صاف نیمه رسانا قرار دارند.

 

 

لیست تمامی محصولات آی سی (IC) بزرگ الکترو هایپر را میتوانید در این قسمت مشاهده کنید:
?????
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۷ از ۵
از مجموع ۳ رای
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *