ال ای دی هایپر, بلاگ

درایور LED چیست و چه مدل هایی دارد

درایور LED مخصوص برق متناوب

لامپ ها و چیپ های LED پر مصرف ترین و البته بهترین گزینه برای نور پردازی هستند. مهم نیست چه مکانی را بخواهید نور پردازی کنید،  خواه روشنایی داخل منزل با یک لامپ باشد، خواه نور پردازی یک استادیوم فوتبال. بدون شک مناسب ترین گزینه استفاده از لامپ و درایور LED است.

لامپ های LED به دلیل طول عمر بالا تر، عدم ایجاد گرما و مصرف برق کمتر نسبت به سایر محصولات روشنایی، نظیر لامپ های رشته ای و لامپ های کم مصرف معمولی؛ امروزه مشتریان و مصرف کنندگان بیشتری را دارند. اما لامپ های LED مانند دیگر محصولات روشنایی نمی‌توانند از جریان برق متناوب یا همان برق شهری استفاده نمایند و نیازمند مبدلی هستند که این جریان متناوب را به یک جریان مستقیم تبدیل نماید. نام این مبدل درایور LED است.

در این مقاله با قطعات الکترونیکی الکتروهایپر همراه باشید تا درباره درایور ال ای دی توضیحات کاربردی را به شما ارائه دهیم.

یک درایور ال ای دیدرایور LED چیست؟

لامپ و چیپ های ال ای دی طوری ساخته و طراحی می‌شوند که از برق با جریان مستقیم و بدون نوسان استفاده کنند که به آن جریان برق مستقیم یا DC گفته می‌شود. اما برقی که از مراکز تولید انرژی به داخل منازل، کارخانه ها و… وارد می‌شود از نوع جریان برق متناوب یا همان AC است.

درایور LED یک تنظیم کننده ورودی جریان برق است و از نظر فنی مداری است که وظیفه تنظیم و تامین جریان ایده آل به LED را بر عهده دارد.

درایور های LED جریان متناوب ولتاژ بالاتر را به ولتاژ پایین اصلاح می‌کنند. حتی اگر از یک LED با کیفیت خوب استفاده کنید ولی درایور ال ای دی آن به خوبی کار خود را انجام ندهد؛ لامپ LED شما برای مدتی کمی کار خواهد کرد.

اکثر خرابی های LED از خود ال ای دی نیست، بلکه از درایور LED است که برق مناسبی را به لامپ نمی‌رسانند و باعث ورود جریان برق همراه با نوسان های مختلفی به سمت ال ای دی می‌شوند و این نوسانات از طول عمر مدارها و چیپ های موجود بر روی برد لامپ LED به شدت می‌کاهد.

انواع درایور ال ای دی از لحاظ خارجی و داخلی

درایور های LED در دو نوع اکسترنال و اینترنال دسته بندی می‌شوند. که به توضیح مختصری درباره آنان می‌پردازیم:

درایور LED که بصورت خارجی کار می‌کنددرایور ال ای دی خارجی

این نوع مبدل ها مانند یک آداپتور شارژر به جریان برق متناوب یا همان برق شهری وصل می‌شوند و خروجی آن به لامپ LED متصل می‌شود. از این درایور برای چیپ LED و چیپ COB استفاده می‌شود.

مزیت درایور ال ای دی خارجی

مزیت این نوع درایور طول عمر بالای آن و قابلیت تعویض پذیری آن است. اگر درایور شما از این نوع باشد و خراب شود، شما می‌توانید یکی دیگر تهیه کنید و از لامپ ال ای دی خود در صورت سالم بودن مجدد استفاده نمایید.

معایب درایور LED خارجی

مشکل این نوع درایور ها این است که جای اضافی را برای خود اشغال می‌کنند. اگر مکان مورد استفاده شما جایی برای مبدل در نظر ندارد از این نوع درایور نمی‌توانید استفاده کنید.

یک درایور ال ای دی که بصورت داخلی و آنبورد استدرایور LED داخلی یا آنبورد

این نوع درایورها بر روی خودِ بردی که چیپ های LED هستند قرار می‌گیرند و تنها کافی است که لامپ LED را بصورت مستقیم به برق شهر متصل کنید. از این نوع درایور در چیپ DOB استفاده می‌شود که نام DOB بیانگر همین طرز کار است یعنی Driver On Board به معنی درایور بر روی برد داخلی.

مزیت درایور ال ای دی داخلی

مزیت این نوع درایور ها این است که دیگر نیازی به اشغال فضای اضافی ندارند و خود لامپ LED بصورت اتومات جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل می‌کند.

معایب درایور داخلی

این نوع درایور ها دو عیب اصلی دارند:

  • اگر درایور LED داخلی در برابر جریان برق زیادی قرار بگیرد یا نوسانات برق زیاد از حد باشد بدون شک می‌سوزد. اما دیگر فقط درایور را نمی‌توانید عوض کنید. بلکه کل لامپ LED را باید تعویض کنید چون این درایور بر روی برد اصلی است و با آسیب به آن، برد اصلی نیز آسیب می‌بیند.
  • چون این مبدل بر روی برد اصلی است، گرمای تولید شده از آن کل برد را گرم می‌کند و اگر لامپ در معرض هوای گرم قرار بگیرد و برای مدتی طولانی روشن بماند، برد اصلی بیش از حد گرم شده و به تمامی چیپ های روی برد آسیب می‌رسد.

انواع درایور های LED از لحاظ تبدیل جریان

درایور های ال ای دی فقط جریان متناوب را به جریان DC تبدیل نمی‌کنند، بلکه جریان برق را در یک طیف ثابت نگه می‌دارند که جریان بیش از حد به چیپ هایی که بر روی مدار هستند وارد نشود.

بطور کلی 2 نوع درایور تبدیل کننده موجود است:

یک درایور LED جریان ثابتدرایور های جریان ثابت

این درایور ها برای کار کردن به یک جریان ثابت نیاز دارند و باید جریان ورودی به آنان از یک منبع DC باشد. کاری که این درایور LED انجام می‌دهد، کم کردن ولتاژ از یک ورودی با جریان ثابت است.

مثلا مکانی که منبع جریان برق برای ال ای دی شما است دارای خروجی ثابت با 24 ولت است ولی لامپ LED مورد استفاده شما تا جریان 12 ولت را بیشتر تحمل نمی‌کند. اینجا است که با استفاده از یک مبدل جریان ثابت میزان جریان ورودی را برای روشن کردن لامپ led می‌توانید داشته باشید.

یک درایور LED جریان ثابتدرایور های مبدل AC

درایورهای ال ای دی AC در واقع ترانسفورماتورهای بدون حداقل بار هستند، به این معنی که از نظر فنی می‌توانند لامپ های هالوژن یا رشته ای کم ولتاژ را نیز روشن کنند.

درایورهای AC معمولاً بصورت درایور های داخلی هستند که جریان را از AC به DC تبدیل می‌کنند، بنابراین وظیفه یک درایور LED ثبت وات کم آنها و کاهش ولتاژ برای برآورده کردن ولتاژ مورد نیاز لامپ است که معمولاً 12 یا 24 ولت هستند.

پس بطور کلی نمی‌توان برای هر نوع ورودی جریان برقی از یک نوع درایور استفاده کرد، زیرا هر درایور LED یک نوع جریان برق را می‌تواند به مقدار مناسب برای لامپ ال ای دی تبدیل نماید.

کلام پایانی

لامپ های LED در حال حاضر بهترین گزینه برای منبع روشنایی هستند و دلایل مناسب و قابل قبولی را برای این کار دارند. اما نکته ای که بسیاری به آن دقت نمی‌کنند استفاده از درایور LED مناسب برای کار کردن آنها است. بسیاری از مصرف کنندگان این اعتراض را دارند که لامپ های ال ای دی بسیار مرغوبی را استفاده کرده‌اند ولی آنطور که باید از آن بهره نبرده اند.

پاسخ این مشکل آنها استفاده نکردن از درایور ال ای دی مناسب است که در این مقاله سعی بر این شد که انواع آنها را از لحاظ نوع مصرف و نوع کارکرد معرفی نماییم. در صورت سوال و خرید درایور ال ای دی و چیپ COB در مشهد و چیپ DOB در مشهد می‌توانید با مشاوران الکتروهایپر تماس حاصل فرمایید.

منابع: sunpower , shineretrofits

قطعات الکترونیکی الکتروهایپر

سوالات متداول

  • آیا درایور ال ای دی ضد آب وجود دارد؟

بله، برخی از درایور ها ضد آب هستن که برای مناطق پر بارش و مرطوب استفاده می‌شوند ولی قیمت بیشتری نسبت به درایور های معمولی دارند.

  • آیا درایور ال ای دی rgb با سایر درایور ها فرق دارد؟

بله، حتی ال ای دی های RGB درایور های متفاوتی را دارند که هرکدام بسته به نوع ولتاژ مورد نیاز مبدل مختص به خود را دارند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *