الکتروهایپر, بلاگ

انواع فیبر مدار چاپی و ویژگی هرکدام

یک عدد فیبر مدارچاپی

فیبر مدار چاپی به نام مختصر (PCB) نیز شناخته می‌شود. این محصول یکی از اجزا جدا نشدنی از قطعات الکترونیکی است.

فیبر مدار چاپی از جنس مقوا فشرده ساخته شده است که به رنگ های کرم و قهوه‌ای موجود می‌باشد. به جهت افزایش دقت و سرعت عمل در طراحی این محصول از نرم افزار های مخصوص استفاده می‌شود.

همچنین برای ساخت این محصول از مواد دیگری همچون فایبرگلاس نیز استفاد خواهد شد. ضخامت صفحات فیبر 6/1 میلیمتر است، در مقابل و سمت دیگر این صفحات، یک ورقه مسی به ضخامت 25/0 قرار خواهد گرفت. این ورقه توسط فشار زیاد و چسب بسیار قوی پوشش داده شده است.

در واقع مجموعه ای از مدار های الکتریکی که به صورت یک یا چند لایه تولیده شده اند، فیبر مدار چاپی را تشکیل خواهند داد.

در ساده ترین محصولات اکترونیکی از فیبر های مدار چاپی استفاده می شود و  به جهت دریافت و تعیین سطح استاندارد این صفحات کاربردی استاندارد های جهانی (UL) و (IPC) از پیش تعیین شده هستند.

امروزه این محصولات از کاربرد های فراوان و انواع مختلفی برخوردار می باشند، بنابراین یکی از نگرانی های دوست داران محیط زیست، تجمع زباله های (PCB) است.

در واقع این نوع زباله خطرات جدی برای طبیعت و سلامت جانداران از جمله انسان را به دنبال دارند. در ادامه این مقاله به معرفی و بررسی بیشتر این نوع محصول پر کاربرد الکترونیکی خواهیم پرداخت.

[aparat id=’qftnN’]

انواع فیبر مدار چاپی بر اساس متریال

همانطور که در مطالب فوق به آن اشاره شد، این محصولات دارای انواع مختلفی هستند. در واقع با توجه به کاربرد های فراوان این محصولات، در تمامی کالا های الکترونیکی در مواد ساختاری آن ها نیز از مواد و متریال های متنوعی استفاده شده است.

تنوع در متریال و مواد ساختاری این فیبر ها موجب تفاوت در کاربرد و سایر ویژگی های آنها شده است. در واقع این متریال ها به گونه‌ای انتخاب شده‌اند، که در محصولات ارزان و محصولات گران قیمت کاربرد و نقش اساسی داشته باشند.

همچنین در محصولات گران قیمت تر از طول عمر بیشتر و مقاومت بالا تری برخودار هستند. بنابراین در ادامه مطالب به معرفی انواع فیبر های مدار چاپی و ویژگی های آن ها اشاره شده است.

یک عدد فیبر مدار چاپی فنولیک با رنگ قهوه ایفیبر فنولیک

یکی از ارزان ترین نوع فیبر ها فیبر فونولیک می‌باشد. این محصول به رنگ های زرد و قهوه ای در بازار یافت خواهد شد. ساختار تشکیل دهنده این محصول لایه های کاغذ قرار گرفته در محلول فنول می‌باشد.

از ویژگی های اصلی این محصول، تسهیل در سوراخ کردن سطح آن ها است. ورقه مسی قرار گرفته بر سطح فیبر های نوع فنولیک، به راحتی بر اثر حرارت بالا یا هوا جدا خواهد شد.

فیبر فنولیک در اکثر کیت ها و مدارهای تلویزیون، رادیو، مبدل های ماهواره ای و سایر موارد این چنینی تعبیه می‌شوند.

فیبر مدار سورخ دار و از جنس فایبرگلسفیبر مدار چاپی فایبرگلاس

این نوع از فیبر ها از پشم شیشه فشرده شده یا همان فایبرگلاس، کامپوزیت و پلیمر تهیه می‌شوند. نسبت به برخی از فیبر ها محکم تر هستند و به راحتی خدشه دار یا سوراخ نخواهند شد.

زیرا متریال اصلی در ساختار این محصول کامپوزیت می باشد و از سایر مواد برای ساخت زمینه برد استفاده خواهد شد.

طراحی این نوع فیبر ها به گونه ای می باشد، که دارای مقاومت بالایی در برابر حرارت بالا یا آتش هستند.

همچنین ساختار این نوع فیبر ها به گونه ای است، که امکان رویت پایه ها را برای تعمیرکار و طراح فراهم می آورد، به این ترتیب به راحتی تعمیر خواهد شد.

این نوع از صفحات، از مواد مرغوب و به نسبت گران تر تولید می شوند، بنابراین در محصولات الکترونیکی گران تر از آن ها استفاده می کنند. از این نوع محصول در مدارات کامپیوتر نیز استفاده می شود.

فیبر دو رو

همانطور که از نام این محصول مشخص است، این نوع فیبر ها حداکثر استفاده در مدار را دارند. زیرا در دو سمت آن، ورقه های مسی تعبیه شده اند. همچنین این محصولات در دو نوع فنولیک و فایبرگلاس عرضه می شوند.

فیبر مدار چاپی آماده

این دسته از فیبر ها جای پایه های قطعات الکترونیکی و IC ها هستند. در واقع فقط کافی است قطعات را توسط مس به این صفحات متصل کرد.

فیبر مدار چاپی آلومینیومی

برای ساخت این محصول از یک ورقه کاملا رسانا حرارتی با خاصیت دی الکتریک در میان آلومینیوم، مس و فویل استفاده می‌شود.

به همین ترتیب حرارت از سطح صفحه مدار چاپی به سطوح زیرین به راحتی منتقل می شود. این محصول از پر کاربرد ترین انواع فیبر شناخته شده است چرا که در صفحات ایجاد کننده حرارت بالا قرار می گیرد.

با قرار دادن ورقه آلمینیومی در ساخت این نوع فیبر ها طول عمر صفحات افزایش خواهد یافت؛ زیرا آلمینیوم به راحتی حرارت را به محیط پیرامون انتقال می دهد و از ایجاد اختلال در سیستم توسط حرارت جلوگیری می کند.

همانطور که در مطالب فوق به آن اشاره شد، این محصول کاربرد های فراوانی دارد، بنابراین می توان از کاربرد های مهم این صفحات به تعبیه در لامپ های کم مصرف اشاره کرد.

فیبر مدار چاپی آلومینیومیفیبر های مدار چاپی راجرز

از دیگر برد هایی که می توان به آن ها اشاره کرد، فیبر های راجرز می باشند. این محصولات دارای ضخامت بسیار اندکی هستند و از دی الکترونیک بسیار بالایی برخوردار می باشند. این محصولات برای استفاده در صنایع حساس و سنگین استفاده خواهند شد، چرا که مانع بروز بسیاری از مشکلات در سیستم مورد نظر هستند.

این برد ها جزء پر کاربرد ترین ها و پیشرفته ترین فیبر ها شناخته می شوند. این نوع از صفحات الکترونیکی توسط کمپانی راجرز تهیه، طراحی و تولید خواهند شد.

به دلیل تحقیقات فراوان و تولید مواد پیشرفته این نوع از فیبر های مدار چاپی از طرفداران بسیاری برخوردار هستند.

همچنین برای ساخت این محصولات از استاندارد ترین متریال ها استفاده خواهد شد، که موجب افزایش کیفیت و دوام فیبر های مدار چاپی راجرز می باشند.

سخن آخر

فیبر های مدار چاپی انواع متفاوتی را دارا هستند که با توجه به نیاز از متریال مناسب باید استفاده نمود. نکته مهم این است که قبل از خرید فیبر مدارچاپی باید با کارشناس مربوطه صحبت کرده و از او جنس فیبر مورد نیاز را بپرسید.

اگر نیاز به مشاوره دارید می‌توانید با کارشناسان قطعات الکترونیکی الکتروهایپر تماس حاصل فرمایید.

تلفن مشاوره: 09305555903

منابع: pubs , mclpcb

قطعات الکترونیکی الکتروهایپر

سوالات متداول

  • کاربرد فیبر مدار چاپی سوراخ دار برای چیست؟

از فیبر های مدارچاپی سوراخ دار برای لحیم کاری قطعات الکترونیک استفاده می شود.

  • برای نمونه زنی مدار از چه نوع فیبری استفاده کنیم؟

برای نمونه زنی از فیبر های حساس به نور استفاده می‌شود که اگر کار نیاز به دقت بالایی داشته باشد از فیبر های حساس به نور دو طرفه استفاده می‌شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *