الکتروهایپر, بلاگ

مقایسه و تفاوت باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر

باتری لیتیوم یون و پلیمر برای بررسی و تفاوت باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر

بیشترین سوال برای تفاوت باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر مربوط به خرید گوشی تلفن همراه و یا لپ تاپ ها است. اینکه کدام باتری طول عمر بیشتری دارد؟

قیمت کدام یک بیشتر است و اینکه چرا در برخی از دستگاه ها از باتری لیتیوم یون استفاده می‌شود و در برخی دیگر از باتری لیتیوم پلیمر؟

در این مقاله قصد داریم تا تفاوت باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر را برای شما بیان کنیم تا اگر سوالاتی نظیر سوالات گفته شده در ذهنتان بود، به پاسخ آن برسید.

یک عدد باتری لیتیوم یون برای بررسی و تفاوت باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمرباتری لیتیوم-یون چیست؟

این مدل باتری ها مدت زمان طولانی است که طراحی و تولید می شوند و هنوز هم رایج ترین و محبوب ترین نوع باتری ها برای استفاده در انواع وسایل الکترونیکی هستند.

دلیل محبوبیت این نوع باتری این است که طول عمر باتری های لیتیوم یون بالا می‌باشد. چگالی انرژی این نوع باتری ها بسیار زیاد بوده و خرید این نوع باتری ها بسیار مقرون به صرفه هم می باشد.

باتری های لیتیوم یون قابل شارژ و بسیار فشرده هستند، به همین دلیل در وسایل نقلیه الکترونیکی کاربرد فراوانی دارند. همچنین در این نوع باتری ها، یون های لیتیوم با بار مثبت از آند توسط الکترولیت به کاند منتقل خواهند شد و بالعکس.

که این موارد در تفاوت باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر بررسی می‌شوند.

مزایا باتری لیتیوم یون

برای دقیق تر دانستن تفاوت باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر لازم است که مزایا و معایب باتری های لیتیوم یون را بدانیم که کدام اند.

مهم ترین مزایای باتری های لیتیم یونی شامل موارد زیر هستند:

مقرون به صرفه بودن در مقایسه تفاوت باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر

از آنجایی که طول عمر این نوع باتری ها بسیار زیاد است، هزینه های تولید آنها به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. و به نسبت باتری های لیتیوم پلیمر قیمت کمتری دارند.

چگالی توان بالا

این نوع باتری ها در انواع وسایلی که به قدرت بالایی احتیاج دارند، استفاده خواهند شد.

انواع باتری لیتیوم یون در کنار یکدیگر با ابعاد متفاوتولتاژ پیوسته

باتری های لیتیوم یون توانایی حفظ ولتاژ ثابت را دارند. با وجود بار های سنگین، باز هم این نوع باتری ها ولتاژ خود را ثابت نگه می دارند.

انواع مدل های جدید

با توجه به اینکه انواعی از مدل های جدید از این دستگاه تولید شده است، پس برای انواع سطوح بار و قدرتی طراحی شده اند. هر فردی می تواند با توجه به نیاز خود از مدل های متناسب به خود استفاده کند.

بیشتر بدانید: تفاوت باتری روی کربن و آلکالاین

معایب باتری لیتیوم یون

حال که مهمترین مزایای باتری لیتیوم یون را دانستیم لازم است که معایب این باتری ها را بدانیم تا تفاوت باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر را بهتر بتوانیم مورد بررسی قرار دهیم.

مهمترین معایب این باتری ها شامل موارد زیر می‌شوند:

حفاظت بالاتری نیاز دارد

این نوع باتری ها نیاز به محافظت در برابر شارژ بیش از حد و تخلیه تا حد زیادی دارند. همچنین تعمیر و نگهداری از آنها باید در یک محیط امن انجام شود.

و در بررسی تفاوت باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر این موضوع ممکن است امتیاز را به نفع باتری لیتیوم پلیمر کند که در برابر شارژ بیش از حد طول عمر بهتری را از خود نشان می‌دهد.

عملکرد با گذشت زمان کاهش پیدا می‌کند

اگرچه طول عمر این نوع باتری ها بالا است، اما در طول عمر خود ثابت باقی نمی مانند. همچنین کارایی باتری لیتیوم یون در طول زمان کاهش پیدا می کند و این یک شباهت با باتری لیتیوم پلیمر در تفاوت باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر است.

بسیار شکننده

این نوع باتری ها برای فعالیت های بسیار شدید مناسب نیستند؛ زیرا از فناوری بسیار محکمی برخوردار نخواهند بود.

باتری لیتیوم یون موبایل منفجر شدهدر دماهای بالا ایمن نیستند

در دستگاه هایی که مدت زمان طولانی کار می کنند و گرم می شوند، استفاده از این مدل باتری ها ایمن نخواهد بود.

باتری لیتیوم پلیمر چیست

نوعی از باتری های قابل شارژ است که از الکترولیت پلیمری به جای الکترولیت مایع استفاده می‌کند. باتری های لیتیوم پلیمر برای استفاده های طولانی مدت مناسب و کاملا ایمن می‌باشند.

این باتری ها در پیکربندی و اندازه های متفاوت طراحی و تولید می‌شوند که از یک الکترود مثبت و منفی با یک الکترولیت شیمیایی ضخیم و نفوذ ناپذیر ساخته شده اند. در نتیجه باتری های لیتیوم  پلیمر، انعطاف پذیر و محکم تر خواهند بود.

یک عدد باتری لیتیوم پلیمر برای بررسی تفاوت باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمرمزایا باتری لیتیوم پلیمر

برای بهتر دانستن تفاوت باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر لازم است مزیت های باتری لیتیوم پلیمر را بدانیم که در هنگام خرید، گزینه مناسب را انتخاب نماییم.

مهمترین مزیت های باتری های لیتیوم پلیمری شامل موارد زیر است:

تراکم انرژی

این نوع باتری ها دارای دو برابر چگالی انرژی نسبت به باتری های استاندارد است. باتری لیتیوم پلیمر این قابلیت را دارد که جریان های بسیار بالایی را برای کاربرد های حیاتی ارائه دهد.

فقدان اثر حافظه

اثر حافظه یک نوع فرایندی بوده که در آن چرخه های شارژ و دشارژ باعث کاهش ظرفیت باتری خواهد شد. در حالی که این باتری ها هیچ گونه اثر حافظه ای ندارند‌.

و در تفاوت باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر این مزیت را باتری لیتیوم یون ندارد و شارژ و دشارژ کردن آن از طول عمر باتری می‌کاهد.

میزان تخلیه کم

باتری های لیتیوم-پلیمر نرخ ثابتی از دشارژ را دارند و به دلیل اینکه کادمیوم ندارند سمی نیستند و دفع آن ها آسان تر خواهد بود.

بی خطر

فلز لیتیوم در هنگام شارژ پایدار نیستند. ولی در تفاوت باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر، باتری های لیتیوم پلیمر خطر انفجار کمتری دارند.

باتری لیتیوم پیمر در ابعاد و اندازه های نتفاوتشکل پذیری بهتر

باتری های لیتیوم پلیمر چون از پلیمر ساخته می‌شوند، می‌توانند در هر شکل و اندازه ای تولید شوند.

در تفاوت باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر این مورد بسیار مهم است زیرا برخی از گوشی های تلفن همراه و لپ تاپ ها نیازمند این موضوع هستند که باتری های دارای شکل و اندازه های خاص داشته باشند که باتری های لیتیوم پلیمر مناسب این کار هستن.

جهت خرید باتری لیتیوم پلیمر می‌توانید با کارشناسان قطعات الکترونیکی الکتروهایپر تماس حاصل فرمایید:

تلفن های تماس: 0513705240105137052400

معایب باتری لیتیوم-پلیمر

باتری های لیتیوم پلیمر مانند باتری های لیتیوم یون معایبی نیز دارند که دانستن آنها به شما در انتخاب و بررسی تفاوت باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر پیش از خرید می‌تواند کمک کند.

گرم شدن بیش از حد

این نوع باتری ها بیش از حد گرم شده و در ولتاژ های بالا احتمالا از بین می روند. این مشکل ممکن است منجر به سوختن باتری شود.

و بودن در هوای گرم و در زیر نور آفتاب به شدت از طول عمر این باتری ها می‌کاهد.

یک باتری لیتیوم پلیمر که آتش گرفته استانتخاب باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر

با توجه به اینکه هر دو مدل باتری دارای مزایا و معایبی هستند، اگر می خواهید باتری را انتخاب کنید که قدرت کافی را بدون توجه به زمان تحویل دهد، می توانید باتری لیتیوم-پلیمر را انتخاب نمایید.

باتری لیتیوم پلیمر فضای ذخیره سازی کمتری را در خود نگه می دارد اگرچه می تواند انرژی کافی را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد. همچنین اگر به مدت طولانی به جریان برق نیاز دارید، می توانید باتری لیتیوم یون را انتخاب نمایید. به دلیل اینکه باتری های لیتیوم-یون شارژ بیشتری دارند و به مدت طولانی تر کار می کند.

باتری لیتیوم یونیقیمت باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر

این نوع باتری ها با توجه به اینکه در چه ابعاد و اندازه ای طراحی شده اند و دارای چه ظرفیتی هستند، قیمت متفاوتی خواهند داشت. هر فردی باید با توجه به احتیاجات خود، بهترین مدل باتری را انتخاب نماید و در انواع وسایل الکترونیکی از آن ها استفاده نماید.

برای انتخاب انواع باتری های مورد نیاز می‌توانید به صفحه بایگانی های باتری مراجعه نمایید و یا با کارشناسان الکتروهایپر تماس حاصل فرمایید.

سخن پایانی

تفاوت باتری لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر به مواردی مثل قیمت، تطبیق پذیری، قدرت بالا، سبک وزن، مناسب بودن و قابل حمل بودن، ویژگی های ایمنی، طول عمر و … بستگی دارد.

بعد از آشنایی با تفاوت هر یک از باتری ها، بهترین نوع را برای وسایل الکترونیکی خود انتخاب نمایید. هر کدام از این باتری ها برای موارد و وسایل گوناگونی طراحی و ساخته شده اند.

منابع: waareeess , large

قطعات الکترونیکی الکتروهایپر

سوالات متداول

  • انفجار باتری لیتیوم پلیمر ممکن است؟

بله، بطور کلی باتری های لیتیوم چه یون چه پلیمربه دلیل وجود فلز واکنش پذیر لیتیوم، امکان منفجر شدن را دارند. ولی در مقایسه باید بدانید که خطر انفجاد باتری های لیتیوم پلیمر از لیتیوم یون کمتر است.

  • باتری را چند درصد شارژ کنیم تا عمر طولانی داشته باشد؟

باتری های لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر را بهتر است که بین 20 تا 80 درصد نگه دارید. یعنی نگذارید کامل تخلیه شوند و سپس به شارژ بزنید و از طرفی به مدت طولانی در شارژ آنها را نگه ندارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *