الکتروهایپر, بلاگ

تفاوت HDMI و Display port در چیست

کابل های دیسپلی پورت و اچ دی ام آی برای تفاوت HDMI و Display Port

بسیاری بر این عقیده هستند که کابل Display Port ار کابل های رایج HDMI بهتر هستند و در تفاوت HDMI و Display Port پیروز میدان کابل دیسپلی پورت است. ولی آیا واقعاً این چنین است؟

در این مقاله قصد داریم تا تفاوت HDMI و Display port را برای شما بیان کنیم تا بدانید کدام یک برای رفع نیاز شما بهتر است.

یک عدد کابل اچ دی ام آی برای بررسی تفاوت HDMI و Display Portکابل HDMI چیست

در ابتدا برای آنکه بهتر بتوانیم تفاوت HDMI و Display Port را بررسی کنیم بهتر است که بطور مختصر با کابل HDMI آشنا شویم.

کلمه HDMI مخفف عبارت High Definition Multimedia Interface است. این کابل از پرکاربردترین شیوه های انتقال صدا و تصویر به صورت اچ دی بر روی یک کابل واحد است. از این کابل هم برای کاربرد های تجاری استفاده می کنند و در بخش خانگی نیز بسیار پرکاربرد است.

با استفاده از این کابل ها دستگاه های خانگی مانند پخش کننده دی وی دی، تلویزیون های هوشمند، ایکس باکس ها، پلی استیشن و … می توانند به تلویزیون متصل شوند و انتقال صدا و تصویر را با بهترین کیفیت انجام دهند. HDMI بر روی تعدادی از لپ تاپ ها و کامپیوتر های رومیزی نیز تعبیه شده است.

انواع کابل hdmiانواع HDMI

یکی از موارد در تفاوت HDMI و Display Port این است که کابل HDMI شامل سه نوع است که شامل Type A، Type C، Type D می‌شوند. نسخه استاندارد دارای کانکتور 14 میلی‌ متری  HDMI است که با نام « Type A» شناخته می‌شود. یک کابل HDMI معمولی معمولاً دارای دو سر است که مجهز به سوکت های Type A در دو طرف است. یکی برای اتصال به دستگاه های AV (صفحه نمایش، ….) و دیگری با برای اتصال به منبع است.

کانکتور HDMI، Type A رایج ترین نسخه است و می توان آن را در اکثر تجهیزات و دستگاه های صوتی و تصویری، از تلویزیون و ایکس باکس گرفته تا تجهیزات توزیع حرفه ای مانند تقویت کننده های توزیع HDMI، دستگاه های ماتریسی و سوئیچرهای سیگنال یافت. اما نسخه های HDMI Mini (Type C) و HDMI Micro (Type D) کابل های HDMI نیز موجود است، زیرا دستگاه های کوچک و کوچک تر مانند تلفن های هوشمند و تبلت ها به طور روز افزونی به منابع HD، AV شخصی نیاز دارند که متصل شوند.

مزیت های کابل HDMI

برای بررسی بهتر و دقیق نر تفاوت HDMI و Display Port بهتر است که مزیت های کابل اچ دی ام آی را بدانیم که کدامند.

احراز هویت و رمزگذاری

استاندارد HDMI از احراز هویت پشتیبانی می کند تا اطمینان حاصل شود که دستگاه ها مجاز به دریافت محتوای ارسال شده توسط منابع فعال HDMI هستند.

انواع کابل hdmi برای بررسی تفاوت hdmi و display portیکپارچگی سیگنال

در این کابل ها سیگنال های دیجیتال بدون تغییر نسبت به وضوح اصلی (برخلاف رسانه های دیگر که نیاز به تبدیل آنالوگ به دیجیتال دارند) ذخیره، ارسال و مشاهده شوند و از این رو تخریب سیگنال اتفاق نمی افتد.

کابل تک

این واقعا یک راه حل تک کابلی است زیرا تنها یک کابل وجود دارد که اطلاعات صوتی، تصویری و کنترلی را حمل می کند. بنابراین، پیچیدگی اجرای یک سیستم کنترل صوتی تصویری کمتر است.

رنگ های شفاف

یکی دیگر از موارد تفاوت HDMI و Display Port در این است که HDMI از عمق رنگ های 10 بیتی، 12 بیتی و 16 بیتی (RGB یا YCbCr) پشتیبانی می کند که می تواند بیش از یک میلیارد رنگ را با جزئیات خوب ارائه دهد.

سازگاری با DVI

این کابل با رابط DVI سازگار است، رایانه های شخصی دارای DVI می توانند محتوای HD را به دستگاه های نمایشگر ارسال کنند.

پشتیبانی از فرمت های صوتی و تصویری متعدد

فرمت های صوتی و تصویری متعدد مانند استریو استاندارد، صدای فراگیر چند کاناله، 720p، 1080i، 1080p، NTSC، PAL و غیره توسط استاندارد HDMI پشتیبانی می شوند.

دستگاه های پشتیبانی کننده اچ دی ام آیفناوری Consumer Electronics Control

این فناوری که یکی دیگر از موارد تفاوت HDMI و Display Port می‌باشد، یک پیوند ارتباطی است که دستگاه های متصل شده از طریق HDMI را قادر می سازد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

به عنوان مثال، چندین پخش کننده DVD از یک سازنده واحد می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند به طوری که تنها یکی در یک زمان پخش می شود. برخی از منابع ویدیویی همچنین می توانند سیگنال خاموش شدن برق را برای خاموش کردن نمایشگرهای خاص متصل به آن ارسال کنند.

سازگاری پورت نمایش

پورت نمایش یک فناوری موازی برای رابط صوتی/تصویری است مانند دستگاه های HDMI و HDMI که با رابط های Display Port سازگار هستند.

معایب آن

همانطور که گفته شد عده‌ای بر این باورند که کابل های Display Port از HDMI بهتر است. برای اینکه بهتر بدانیم که کدام یک از این دو کابل بهتر هستند لازم است که در تفاوت HDMI و Display Port، معایب کابل های hdmi را بیان کنیم:

محدودیت های فاصله

استاندارد فاصله برای تایپ های (A) 10 متر و برای تایپ های ( C و D ) 15 متر است. این یعنی اگر فاصله منبع از پخش کننده طوری باشد که مجبور به استفاده از کابل HDMI با طول بیشتر از این مقدار باشید، افت کیفیت بسیاری را تجربه خواهید کرد موردی که در بررسی تفاوت HDMI و Display Port بسیار اهمیت دارد.

خاتمه میدانی

محدودیت هایی برای پایانه های میدانی کابل های HDMI وجود دارد. آنها را نمی توان به راحتی در میدان مانند کابل های آنالوگ خاتمه داد.

گران تر از کابل های vga

کابل های HDMI (در هر متر) گران تر از کابل های vga هستند که برای بررسی تفاوت HDMI و Display Port این مورد حائز اهمیت است که بجای کابل VGA بخواهید HDMI بخرید یا Display Port.

شکل یک کابل دیسپلی پورت برای بررسی تفاوت HDMI و Display Port کابل Display port  چیست

در ادامه بررسی تفاوت HDMI و Display Port، کابل Display Port یکی از جدیدترین پورت های ارتباطی است که در کامپیوتر و لپ تاپ و … کاربرد دارد. این کابل قابلیت پشتیبانی از HD را به صورت همزمان دارد.

از این کابل بیشتر در کامپیوتر استفاده می شود و دارای دو اندازه استاندارد و مینی است.

کابل Display Port دارای انواع مختلفی است که در زیر به ان اشاره خواهیم کرد.

Display Port 1.1

این مدل در 2006 تولید شد و سرعت انتقال داده در این مدل به 8.64 گیگا بایت بر ثانیه می رسد.

 Display Port 1.2

این نوع از کابل Display Port در سال 2009 تولید شد و سرعت آن 17.28 گیگا بایت بر ثانیه در انتقال داده است. در این نسخه امکان انتقال داده (صوت و تصویر) به صورت هماهنگ وجود دارد.

Display Port 1.3

در سال 2014 این مدل از کابل Display Port تولید و منتشر شد و از سرعت انتقال داده در این نسخ به 25.92 گیگابایت می رسد. این نسخه از تصاویری با کیفیت 4k و 8k پشتیبانی می کند. مزیتی که در تفاوت HDMI و Display Port مشهود است.

Display Port 1.4

در این نسخه سرعت انتقال داده به حدود 32 گیگابایت بر ثانیه می رسد و مجهز به خروجی 8k است.

Display Port 2

در این مدل از کابل Display Port سرعت انتقال به 80 گیگابایت در هر ثانیه می رسد و از خروجی های تصویر تا کیفیت 16k پشتیبانی می کند.

سر یک کابل دیسپلی پورتمزیت های Display Port

برای بررسی بهتر و دقیق تر تفاوت HDMI و Display Port برخی از مزایای کابل های دیسپلی پورت را بیان می‌کنیم:

  • کانکتور این کابل کوچک تر از کانکتور کابل های DVI و VGA است. جنس کانکتور از پلاستیک بسیار با کیفیت است.
  • کابل Display Port قابلیت انتقال صدا و تصویر با هم را دارد. این کابل داده ها را به صورت پاکت منتقل می‌کند.
  • روکش کابل بسیار محکم و با کیفیت است و رشته های سیمی در مقابل تاب خوردگی و کشش مقاوم هستند.
  • این کابل قابلیت پشتیبانی از فری سینک و همچنین جی سینک را دارد.
  • اتصال چند مانیتور به یک پورت با استفاده از کابل Display Port امکان پذیر است.
  • پشتیبانی از ویدئو سه بعدی

 معایب دیسپلی پورت

  • از معایب Display Port این است که با افزایش متراژ دچار افت شدید کیفیت می شود. درست مانند HDMI.
  • این کابل امکان انتقال اطلاعات اترنت و اینترنت را فراهم نمی کند.

تفاوت HDMI و Display Port در ظاهرتفاوت HDMI و Display Port

از مهم ترین تفاوت های بین این دو کابل می توان به تعداد مانیتور هایی که می توانند پشتیبانی کنند اشاره کرد.

کابل Display Port از چهار نمایشگر و کابل HDMI از دو نمایشگر پشتیبانی می کند. کابل HDMI قابلیت انتقال ۴۸ گیگابیت ‌بر ثانیه را فراهم می کند. در نسل جدید کابل های Display Port نرخ انتقال داده تا 80 گیگابیت بر ثانیه فراهم شده است.

کیفیت تصویر با استفاده از این دو کابل هر دو 4K  است ولی با استفاده از کابل Display Port 3840*2160  است ولی HDMI دارای کیفیت تصویر 3820*2160  است.

یک کابل دو سره که یک سر دیسپلی پورت و سر دیگر اچ دی ام آی استخرید و قیمت هرکدام

با توجه به تفاوت HDMI و Display Port انتخاب بین این دو کابل کاملاً به استفاده شما بستگی دارد. از جمله تفاوت های این دو کابل سرعت انتقال داده است که در کابل Display Port از کابل HDMI بیشتر است.

پس می‌توان این موضوع را منطقی در نظر گرفت که قیمت کابل Display Port بیشتر از HDMI باشد.

بهتر است که قبل از خرید تحقیق کنید که کدام یک برای نیاز شما مناسب تر است و دستگاه های مورد استفاده شما کدام یک را پشتیبانی می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد قیمت هر کابل و راهنمایی می‌توانید با کارشناسان قطعات الکترونیکی الکتروهایپر تماس حاصل فرمایید.

تلفن های تماس: 0513705240005137052401

نتیجه

در این مقاله درباره تفاوت HDMI و Display Port صحبت کردیم و دانستیم که مزایا و معایب هرکدام چیست.

بطور کلی کیفیت و سرعت انتقال محتوا دز کابل های Display Port بیشتر از کابل های HDMI هستند ولی نکته در اینجاست که اکثر دستگاه های رایج در بازار از HDMI پیشتیبانی می‌کنند نه دیسپلی پورت؛ همچنین قیمت Display Port بیشتر از HDMI است.

منابع: electronicdesig , barco

قطعات الکترونیکی الکتروهایپر

سوالات متداول

  • برای انتقال تصویر از لپ تاپ به تلویزیون کدام کابل بهتر است؟

چون اکثر تلویزیون ها از ورودی HDMI استفاده می‌کنند، باید کابلی را تهیه کنید که خروجی HDMI داشته باشد و تفاوت تصویر در انتقال از لپ تاپ به تلویزیون بسیار مشهود نیست.

  • با کابل HDMI می‌توان فایل انتقال داد؟

خیر، این کابل فقط برای انتقال صدا و تصویر است نه انتقال فایل.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *