الکتروهایپر, بلاگ

مهمترین کاربرد خازن در زندگی روزمره چیست؟

چند خازن که برای کاربرد خازن در زندگی روزمره بکار می‌آیند

کاربرد خازن در زندگی روزمره شاید عنوانی باشد که شما را به فکر فرو ببرد، و بپرسید از خود که مگر خازن در زندگی روزمره ما هم کاربردی دارد؟

اکثر افراد خازن را فقط یکی از قطعات الکترونیکی می‌دانند که در مدارها و سیستم های پیچیده استفاده می‌شوند. اما خازن ها دارای کاربرد های بسیار زیادی در زندگی ما هستند که در این مقاله قصد داریم بطور کامل به شما این کاربردها را بگوییم.

خازن های معمولی برای کاربرد خازن در زندگی روزمرهخازن چیست؟

خازن ها، وسایلی هستند که از آن ها برای ذخیره کردن انرژی الکتریکی استفاده می شود. این تجهیزات از دو هادی تشکیل شده اند که این دو جزء در کنار یک دیگر قرار گرفته و عایق شده اند.

کاربرد خازن در زندگی روزمره و صنایع زیاد است و یکی از مهم ترین تجهیزات به کار رفته در مشاغل صنعتی بزرگ می‌باشند. از این وسایل می‌توان در ساختار مدار های دیجیتالی استفاده کرد تا بتوان اطلاعات و فایل های ذخیره شده در حافظه های بزرگ تر مثل رایانه ها را در هنگام قطع شدن برق از حذف شدن نجات داد.

بنابراین انرژی الکتریکی که در این وسایل ذخیره شده‌اند می‌توانند اطلاعات و داده ها را در هنگام قطعی موقت برق، حفظ کنند.

از طرفی انواع خازن ها نقش بسیار مهمی برای منحرف کردن سیگنال ها بر عهده دارند‌. بنابراین این خازن ها می‌توانند به عنوان یک فیلتر برای انحراف سیگنال های الکتریکی فیک و جعلی، عمل کنند‌. در نتیجه این وسایل می توانند از آسیب دیدن اجزا و حتی مدار های حساس که ناشی از نوسانات الکتریکی است، جلوگیری کنند.

خازن های پرکاربرد در زندگی روزمرهپر استفاده ترین انواع خازن ها در زندگی روزمره

انواع متفاوتی از خازن در داخل بازار وجود دارد؛ به طوری که کاربرد خازن در زندگی روزمره، غیر قابل انکار است. هر کدام از خازن ها ویژگی ها و کاربرد های مخصوص به خودشان را دارند. این تجهیزات از لحاظ اندازه هم با یک دیگر متفاوت هستند. به طور کلی خازن‌ هایی که ظریف و بسیار کوچک هستند را می توان داخل مدار های نوسانگر و یا شبکه های رادیویی به کاربرد. از طرفی خازن‌ های بزرگ تر هم داخل مدار های تصحیح و یا صاف‌ کننده برق با ولتاژ بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

از انواع خازن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

یک خازن دی الکتریک در کاربرد خازن در زندگی روزمرهخازن های دی الکتریک

خازن‌ دی الکتریک از نوع متغیر این وسایل است که از آن ها برای تنظیم کردن فرستنده‌ ها و گیرنده‌ ها استفاده می شود. حتی از این خازن ها در رادیو های ترانزیستوری که به تغییرات همیشگی ظرفیت نیاز دارند، استفاده می‌شود.

خازن های دی الکتریک که به صورت متغیر هستند، شامل مجموعه ای از صفحات ثابت یا پره های استاتور می باشند. همچنین در بین صفحات ثابت این خازن ها صفحات متحرکی به نام پره های روتور وجود دارد‌.

کارایی دی الکتریک، یکی از نشان دهنده های کاربرد خازن در زندگی روزمره است که در رادیو ها و ضبط صوت ها از این خازن استفاده می‌شود.

یک خازن متغیر قابل استفاده در کاربرد خازن در زندگی روزمرهخازن های متغیر

علاوه بر خازن های متغیر پیوسته، در بازار، خازن های متغیری به نام Trimmers وجود دارند. این خازن ها تجهیزات کوچکی می‌باشند که می‌توان آن ها را با یک پیچ گوشتی بسیار کوچک بر روی یک مقدار از ظرفیت خازنی تنظیم کرد. خازن های متغیر در ظرفیت‌ های کوچک به اندازه 500 pF و حتی کمتر از آن موجود هستند و به صورت غیر قطبی می‌باشند‌.

خازن فیلم قرمز رنگخازن فیلم

خازن‌ فیلم ها، یکی از متداول‌ ترین کاربرد خازن در زندگی روزمره است، این خازن ها انواع متفاوتی دارند و در خاصیت دی الکتریک خود با یک دیگر متفاوت خواهند بود. از انواع این خازن ها می توان به خازن های پلی استر، پلی استایرن، نوع پلی پروپیلن، پلی کربنات، کاغذ های متالایز، تفلون و… اشاره کرد.

خازن های فیلم، متناسب با نوع خازن واقعی که دارند و درجه های ولتاژ خود در محدوده ای از ظرفیت خازنی که شامل 5 pF تا 100 uF هستند، در دسترس عموم قرار می‌گیرند.

جهت اطلاع از انواع خازن ها و خرید به صفحه بایگانی خازن مراجعه نمایید.

کاربرد خازن در زندگی روزمره

خازن ها کاربردهای بسیاری در همه جا دارند که مهم ترین کاربرد خازن در زندگی روزمره شامل موارد زیر است:

کاربرد خازن های دی الکتریک

از این خازن ها می‌توان برای ذخیره کردن انرژی در میدان های الکتریکی که بین صفحات است، استفاده کرد. همچنین از این تجهیزات برای فیلتر کردن نویز و سیگنال ها که از یک مدار تشدید می‌آیند، استفاده می‌کنند. از سایر کاربرد های این خازن ها می توان به تامین کردن انرژی های انفجاری به جزء دیگر اشاره کرد.

یک خازن متغییر برای کاربرد خازن در زندگی روزمرهیک خازن متغییر برای کاربرد خازن در زندگی روزمرهکاربرد خازن های متغیر

کاربرد خازن در زندگی روزمره برای خازنهای متغیر اینگونه است که از این خازن ها در مواقعی استفاده می شود که لازم است یک مقداری از ظرفیت خازنی را برای تطبیق دادن با مدار های خاص در فرآیند های تولید به کار ببرند.

همچنین از این خازن ها می توان برای تطبیق دادن تلرانس ها استفاده کرد. بنابراین خازن های متغیر را در ابزار های پزشکی مثل اسکنر های NMR و  MRI برای تولید کردن میدان های مغناطیسی به کار خواهند برد.

خازنی بر روی بور الکترونیکیقیمت و نحوه خرید انواع خازن

به طور کلی قیمت خازن ها به نوع و برند سازنده آن ها بستگی دارد، اما در هنگام خرید آن ها باید به قطبش دستگاه توجه کرد؛ چرا که خازن ها اکثرا پلاریزه هستند و دارای ترمینال های مثبت و منفی می‌باشند. پس از آن بهتر است که به ضریب دمای خازن ها توجه کنید و ببینید که ضریب دمایی آن مثبت است یا منفی.
از سایر نکاتی که در هنگام خرید انواع خازن باید به آن دقت کنید، جریان نشتی، ولتاژ کاری، دامنه خازن و هزینه آن می باشد.

اگر قصد خرید انواع جنس باتری را بصورت اینترنتی دارید، می توانید جهت سفارش و اطلاع از آخرین قیمت ها با کارشناسان الکتروهایپر در تماس باشید.

تلفن های تماس: 0513705240105137052400

سخن پایانی

کاربرد خازن در زندگی روزمره ما بسیار زیاد است، اما چیزی که بین همه آن ها مشترک است، ذخیره کردن انرژی می باشد. از سایر خازن ها می توان به نوع سرامیکی، الکترولیتی، تانتالیومی، متغیر، کاغذی، پلاریزه و میکا اشاره کرد.

الکتروهایپر یکی از معتبر ترین فروشندگان قطعات الکترونیکی در بازار است و این محصولات را با قیمت مناسب و کیفیت عالی به فروش می رساند.

منابع: britannica , doitpoms , elprocus

قطعات الکترونیکی الکتروهایپر

سوالات متداول

  • خازن سرامیکی در برابر حرارت مقاوم است؟

بله، خازن های سرامیکی در برابر حرارت های ایجاد شده در بورد و مدار مقاوم هستند.

  • در قسمت هایی که مصرف برق زیاد است از چه خازنی استفاده کنیم؟

در قسمت هایی که مصرف برق زیاد است از خازن های الکترولیتی باید استفاده کرد زیرا مقاومت این نوع خازن ها بیشتر است.

 

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

لیست تمامی محصولات خازن فروشگاه بزرگ الکترو هایپر را میتوانید در این قسمت مشاهده کنید:
?????

خازن (125)

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

9 دیدگاه در “مهمترین کاربرد خازن در زندگی روزمره چیست؟

  1. مونا لبنیاتی گفت:

    سلام مهندس خودتون این خازو هارو میفروشید؟

    1. seomanager گفت:

      سلام خانم لبنیاتی بله، برای خرید می‌توانید به صفحه دسته بندی خازن مراجعه نمایید.

  2. رضا گفت:

    چند نوع خازن داریم؟

    1. seomanager گفت:

      رضای عزیز برای آشنایی با انواع خازن می‌توانید مقاله انواع خازن و کاربرد های هرکدام را مطالعه کنید.

  3. Baran گفت:

    سلام مهندس، وقت بخیر، چطور می تونیم تهیه کنیم؟

    1. seomanager گفت:

      سلام، بر روی لینک زیر کلیک کنید و به صفحه فروش محصول مراجعه نمایید و یا با کارشناسان فروش تماس حاصل فرمایید.

      بایگانی خازن ها

  4. رضا گفت:

    سلام خیلی اطلاعات خوبی دادین در مورد خازن ، چطور میتونم سفارش بدم؟

    1. seomanager گفت:

      سلام می‌توانید در قسمت دسته بندی خازن هاا می‌توانید خازن مورد نظر خود را انتخاب و سفارش دهید.

  5. سینا مینا گفت:

    بسیار عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *