الکتروهایپر, بلاگ

پر کاربرد ترین انواع فیوز ها که هیچ چیز درباره شان نمی‌دانید

انواع فیوز در حجم ها و اندازه و مدل های مختلف

انواع فیوز  از نمونه قطعات الکترونیکی هستند که برای این که مدارها آسیب نبینند، از آنها استفاده می‌شوند. اما حفاظت از چه عواملی؟ این محافظت از مدارها شامل جلوگیری جریان بیش از حد، اضافه بار و تضمین حفاظت از مدار استفاده می‌شود. فیوز الکتریکی توسط توماس آلوا ادیسون در سال 1890 اختراع شد. همچنین این فیوزها انواع مختلفی دارند. اما عملکرد کلی همه آنها یکسان است.

در این مقاله قصد داریم تا انواع فیوز هایی که بسیار پرکاربرد هستند را به شما معرفی نماییم.

فیوز به چه قطعه الکترونیکی گفته می‌شود

فیوز قطعه‌ای است که  جریان بیش از اندازه را قطع کننده می‌کند که با فیوز کردن المنت مدار را می‌شکند یا باز می‌کند و در نتیجه دستگاه معیوب را از مدار تغذیه اصلی خارج می‌کند. فیوزها عمدتاً به دو نوع طبقه بندی می‌شوند که بستگی به ولتاژ ورودی دارد.

آنها عبارتند از فیوزهای AC و فیوزهای DC. جعبه فیوز اساساً می‌تواند به عنوان تابلوهای کنترل سیستم الکتریکی در یک مکان خاص قرار بگیرند. این قطعه‌ای است که در آن برق ورودی به مدارهای جداگانه تقسیم می‌شود. به طور معمول، آنها دارای یک سوئیچ مرکزی هستند این جریان را کنترل می‌کنند. جعبه فیوز نام‌ های جایگزینی دارد که از آن جمله می‌‌توان به تابلوهای کنترل، تابلوهای توزیع، تابلوهای شکن و تابلوهای فیوز اشاره کرد. جعبه فیوزهای خانگی اغلب به عنوان واحدهای مصرف کننده شناخته می‌شوند.

 

3 عدد از انواع فیوز در کنار یکدیگرپرکاربردترین انواع فیوز

جای تعجب نیست که برای چنین قطعه پر کاربردی، فیوزها در مدل‌ ها و ظرفیت‌ های ولتاژ زیادی برای استفاده در تنظیمات مختلف صنعتی، تولیدی و الکترونیکی موجود باشند. مدت زمان سوختن نوع خاصی از فیوز را سرعت فیوز می گویند.  سه سرعت اصلی در انواع فیوز موجود عبارتند از:

  • فیوزهای فوق سریع: معمولاً در مدارهای حساس و ترانزیستورها برای محافظت در برابر مدارهای کوتاه استفاده می شود که تقریباً فوراً واکنش نشان می دهند. این فیوزها همچنین به عنوان فیوزهای بسیار سریع، فوق سریع و پرسرعت شناخته می شوند.
  • فیوزهای سریع الاثر: این فیوزها یک فیوز همه منظوره هستند که معمولاً برای کابل کشی و قطعات محکم تر استفاده می شوند. آنها همچنین به عنوان فیوزهای Fast Blow یا F-Type نیز شناخته می شوند.
  • فیوزهای Slow Acting: دارای مکانیزم تاخیری هستند که به نوسانات الکتریکی کوتاه و با توان کمتر اجازه می دهد تا بدون دمیدن فیوز از مدار عبور کنند. آنها همچنین به عنوان فیوزهای Slow Blow یا Time Delay شناخته می شوند. فیوزهای Dual Element دارای مکانیزم تاخیر عملکرد بالاتری هستند.

اگر قصد خرید انواع مختلف فیوز را دارید می‌توانید به بخش بایگانی‌های فیوز مراجعه و فیوز مورد نیاز خود را انتخاب و خریداری نمایید.

یک عدد فیوز ACانواع فیوز ac و کاربردهای آن

از انواع فیوز ها می‌توان ببه فیوزهای AC اشاره کرد به دو دسته فیوزهای فشار ضعیف و فیوزهای فشار قوی تقسیم بندی می‌شوند. فرکانس فیوز های AC دامنه آن را در عرض یک ثانیه از 0 درجه به 60 درجه تغییر می‌دهد. بنابراین خاموش شدن قوس در مدار AC در مقایسه با مدار DC به راحتی قابل انجام است.

از طرف دیگر در سیستم AC، ولتاژ با فرکانس 60 هرتز یا 50 هرتز در هر ثانیه دامنه خود را از صفر به 60 بار تغییر می‌دهد، بنابراین قوس در مقایسه با DC به راحتی خاموش می‌شود. بنابراین، فیوزهای AC در مقایسه با فیوزهای DC کمی کوچک هستند.

دو عدد فیوز دی سی از انواع فیوزفیوز dc و کاربردهای آن

مورد بعدی در معرفی انواع فیوز، فیوز DC است که هنگامی که جریان بیش از حد از آن عبور می‌کند مدار را باز یا قطع می‌کند. تنها مشکل فیوز DC این است که قوس تولید شده توسط جریان مستقیم به سختی خاموش می‌شود؛ زیرا جریان صفر در مدار جریان ندارد. برای کاهش قوس فیوز DC، الکترودها با فاصله بیشتری از هم قرار می‌گیرند که در نتیجه اندازه فیوز در مقایسه با فیوز AC افزایش می‌یابد.

در سیستم DC، زمانی که سیم فلزی به دلیل گرمای تولید شده توسط جریان بیش از حد ذوب می‌شود، قوس تولید می‌شود و خاموش کردن این قوس به دلیل مقدار ثابت DC بسیار دشوار است. بنابراین برای به حداقل رساندن قوس، فیوز DC کمی بزرگتر از فیوز AC است که باعث افزایش فاصله بین الکترودها برای کاهش قوس در فیوز می‌شود.

یک عدد فیوز مخصوص ولتاژ فشار قویفیوز فشار قوی

فیوزهای ولتاژ بالا که با نشان (HV) معروف هستند از انواع فیوز پرکاربرد هستند؛ در سیستم های قدرت برای محافظت از ترانسفورماتور قدرت، ترانسفورماتورهای توزیع و ترانسفورماتور ابزار و غیره استفاده می‌شود که در آن قطع کننده های مدار ممکن است قادر به محافظت از سیستم نباشند.

انواع فیوز ولتاژ بالا برای بیش از 1500 ولت و حداکثر 13 کیلو ولت رتبه بندی می شوند. عنصر فیوز ولتاژ بالا به طور کلی از مس، نقره یا قلع ساخته شده است. در صورت خروج فیوزهای HV (ولتاژ بالا) ممکن است محفظه فیوز با اسید بوریک پر شود.

جعبه فیوز خودرو و انواع فیوز در آنفیوز خودرو

در جعبه فیوز یک ماشین مدرن، یک دسته کامل از فیوزهای برقی چند رنگ و جعبه های پلاستیکی بزرگتر به نام رله پیدا خواهید کرد. فیوزها بر روی تمام مدارهای الکتریکی مختلف خودروی شما تعبیه شده است تا در برابر موج های برق محافظت کنند. اگر جریان بیش از حد از مدار عبور کند، فیوز منفجر می‌شود  و در نتیجه مدار را قطع کرده و جریان الکتریسیته را متوقف می‌نماید. همچنین از اجزای بیشتر در مدار محافظت می‌کند.

رله ها کلیدهای راه دور هستند که یک مدار الکتریکی را باز یا بسته می‌کنند. به عنوان مثال، برای کلید چراغ جلو که چراغ های جلوی شما را روشن و خاموش می‌کند، فقط کمی برق نیاز است. هنگامی که کلید را روشن می‌کنید، به جای اینکه برق را مستقیماً از طریق سوئیچ به چراغ های جلو بفرستید، سوئیچ یک رله را فعال می‌کند و انرژی زیادی را به چراغ های جلو می‌فرستد.

کلام آخر

در این مقاله درباره پر کاربرد ترین انواع فیوز ها صحبت کردیم و گفتیم که مهمترین آنها کدامند و کاربرد هرکدام به چه صورت است. فیوز ها علاوه بر موارد گفته شده انواع مختلف دیگری هم دارند مانند ترموفیوز، فیوز گچی، فیوز شیشه ای و… که در صورت تمایل به خرید و مشاوره می‌توانید با کارشناسان الکتروهایپر تماس حاصل فرمایید.

تلفن تماس: 05137052400

منبع: electricaltechnology

قطعات الکترونیکی الکتروهایپر

سوالات متداول

  • انواع فیوز ساختمان شامل کدام یک از موارد ذکر شده است؟

در ساختمان ها بیشتر از فیوز های AC فشار ضعیف استفاده می‌شود.

  • از انواع فیوز صنعتی کدام یک را بیشتر استفاده می‌کنند؟

در صنایع بیشتر از فیوز های فشار قوی استفاده می‌شود. زیرا برخی از دستگاه ها نیازمند برق فشار قوی هستند تا بتوانند کار کنند.

  • آیا در ضبط خودرو فیوز به کار می‌رود؟

برای پاسخ به این سوال پیشنهاد می‌کنیم مقاله مهمترین قطعات الکترونیکی ضبط خودرو را مطاله نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *