ال ای دی هایپر, بلاگ

معرفی مهمترین لوازم جانبی LED

RGB ال ای دی نمونه ای از لوازم جانبی LED

LED ها بدون شک پر استفاده ترین و بهترین منابع برای تولید نور هستند. اما این لامپ های پرکاربرد دارای لوازم جانبی LED هستند که بدون این لوازم کارایی خود را آنطور که باید نخواهند داشت و برای راه اندازی لامپ و چیپ ال ای دی لازم است که این لوازم جانبی تأمین شوند.

در این مقاله قصد داریم تا درمورد لوازم جانبی LED اطلاعات جامعی را به شما ارائه دهیم.

منظور از لوازم جانبی LED چیست؟

برای استفاده صحیح و کاربردی از LED ها ضرورت دارد که دربارة تمام قطعات  و لوازم جانبی مورد نیاز برای فعال کردن این لامپ ها اطلاعات کافی داشته باشیم.

همانطور که اشاره شد، LED ها نوعی از قطعات الکترونیکی به نام دیود هستند. به همین علت دور از انتظار نیست که از لوازم جانبی و ابزارالاتی برای فعال کردن یا ارتقای قدرت آن ها استفاده کرد.

منظور از لوازم جانبی LED، می تواند اجزای تشکیل دهنده آن باشد. هر یک از این لوازم جانبی کاربرد مخصوص به خود را دارند.

لوازم جانبی LED شامل موارد زیر می‌باشد:

  • درایور ها (مبدل)
  • فریم
  • درایور rgb
  • انتقال دهنده حرارت
  • smd (تولید کننده های نور)

درایور ال ای دی یکی از لوازم جانبی LEDمعرفی و کاربرد درایور ها

درایور ها یکی از لوازم جانبی LED هستند که به عنوان مبدل فعالیت می کنند. یکی از ضرورت های استفاده از LED ها تبدیل جریان متناوب به مستقیم می‌باشد.

در واقع درایور ها به تبدیل AC به DC می پردازند. مبدل های موجود به چند  دسته کلی تقسیم بندی شده اند، و شامل درایور های بردی، درایور های سوییچینگ و منابع تغذیه هستند.

برای فعالیت ال ای دی ها از درایور های بردی، به عنوان مبدل و لواز جانبی LED استفاده می شود.

این نوع از درایور ها بدون روکش هستند و دارای هیچ گونه درجه حفاظت محیطی تعیین شده ای نمی باشند. این نقص موجب می شود که درایور ها در مقابل رطوبت مقاوم نباشند.

در برخی از LED ها از درایور های استفاده می شود که دارای روکش و رزین هستند، در نتیجه مقاومت بسیار بالاتری به رطوبت خواهند داشت. این نوع از درایور ها توانایی آن را دارند، تا دمای 70 درجه سانتی گراد به فعالیت بپردازند.

از آنجا که انواع محصولات روشنایی در حین فعالیت با بالا رفتن دما و توان مصرفی همراه هستند ضرورت دارد، برای کنترل دما محصول از درایور های مناسب استفاده شود.

امروزه درایور ها جایگزین منابع تغذیه صنعتی شده اند. در منبع های تغذیه، جریان از ثبات برخوردار نبوده اند بلکه همواره ولتاژ مورد استفاده دارای ثبات بوده است.

درایور های ثابت که از مفید ترین و کاربردی ترین لوازم جانبی LED ها هستند. برخلاف منبع های تغذیه به گونه ای طراحی شده اند که جریان را ثابت نگهداشته و ولتاژ را تغییر دهند.

در LED به جهت تسهیل در نصب محصول درایور ها داخل بدنه لامپ قرار می گیرند، ولی نوعی از LED وجود دارند که جدا از ساختار بدنه هستند، تا به هنگام ایجاد اختلال یا خرابی درایور، به راحتی قابل تعویض باشند.

بیشتر بخوانید: درایور LED چیست و چه مدل هایی دارد

آر جی بی نوعی لوازم جانبی ال ای دیکاربرد RGB به عنوان لوازم جانبی LED

مزیت ال ای دی ها تنها محدود به مواردی که قبلا ذکر شد، نمی باشد. چرا که حضور LED ها در صنعت نور پردازی و روشنایی تحول بزرگی به شمار می آید.

یکی دیگر از ویژگی های اصلی LED ها این است، که در رنگ های متنوعی در بازار عرضه می شوند و قابلیت تغییر رنگ دارند.

در واقع به تمامی محصولاتی که قابلیت تغییر رنگ، کنترل رنگ، کنترل سرعت و میزان روشنایی را دارند RGB می‌گویند.

محصولات RGB در دو مدل LED های سه واتی سه رنگ و LED های یک واتی تک رنگ تولید می شوند. پایه تمامی 16 میلیون رنگ موجود در این محصولات رنگ های سبز، آبی و قرمز می باشد.

LED های تک رنگ و یک واتی

این نوع مدل از لوازم جانبی LED، توانایی دفع حرارت را به همراه بهره مندی از حداکثر بازده نوری  را دارد. علاوه بر مطالب فوق، چیدمان چیپ های این نوع مدل به صورت مجزا می‌باشد. به همین علت ترکیب رنگ بسیار چشم نوازی را ارائه خواهند داد.

LED های سه واتی سه رنگ

تمامی (LED) های موجود در این مدل، به صورت پکیج ارائه خواهد شد. این مدل هر سه رنگ مذکور را در خود جای داده است.

البته به علت نزدیک بودن چیپ ها در این محصول و عدم وجود انتقال دهنده حرارت در آن، انتخاب آن پیشنهاد نمی‌شود.

فریم لامپ LED از نمونه لوازم جانبی LEDکاربرد فریم در LED ها

هر محصول روشنایی نیازمند به یک قاب، جایگاه یا فریم می باشد، که زیبایی و جلوه ی آن را بیشتر کرده و از آن محافظت کند.

از لوازم جانبی LED ها می‌توان به فریم های متنوع و پرکاربرد اشاره کرد. از آنجا که صنعت نورپردازی به سرعت در حال تحول و توسعه می باشد واجب است، فریم هایی که برای LED ها ساخته می‌شود دارای ویژگی های به خصوصی باشند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

  • در مقابل انواع اشیاء خارجی، رطوبت، غبار مقاومت کند و حداقل دارنده ip65 یا IP66، باشند.
  • تسهیل در نصب به همراهی کیفیت و ثبات قطعات را دارا باشد. چرا که در برخی از فریم های موجود در بازار کیفیت پایین قطعات، موجب کاهش عمر مفید LED ها نیز خواهد شد.
  • باید حرارت به وجود آمده توسط LED ها را به سرعت دفع کنند. این نکته وابسته به نوع طراحی فریم است. به گونه ای نباشد که گرما را درون خود نگهدارد.
  • قابلیت تعمیر و تعویض قطعه داشته باشند.

نمونه ای از مجموعه لوازم جانبی ال ای دینتیجه

در این مقاله به بررسی مهمترین لوازم جانبی LED اشاره کردیم و نمونه هایی از آنها را نام بردیم که برای استفاده از لامپ های ال ای دی نیاز است که این لوازم جانبی را تهیه و نصب کنید. جهت خرید این لوازم جانبی و دریافت مشاوره پیش از خرید با مشاوران ما در الکتروهایپر در تماس باشید.

منابع: onsemi , ledsupply

قطعات الکترونیکی الکتروهایپر

سوالات متداول

  • آیا لوازم جانبی آباژور با لوازم جانبی LED یکسان است؟

خیر، فقط ممکن است که در آباژور از LED استفاده شود و نیاز به درایور LED برای روشن کردن آن باشد.

  • آیا درایور ال ای دی برای همه نوع LED ثابت است؟

خیر، برخی از لامپ های LED با ولتاژ بالاتری کار می‌کنند و برخی دیگر با ولتاژهای کمتر.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *