ال ای دی هایپر, بلاگ

تفاوت چیپ DOB و SMD در چیست

لامپ dob و smd در کنار یکدیگر برای مقایسه کردن

انواع مختلفی از لامپ های LED تاکنون ساخته شده و برای نیاز های مختلف بازار عرضه شده‌اند. اما خیلی اوقات خریداران نمی‌دانند که کدام یک را برای نیاز خویش باید خریداری کنند. در این مقاله قصد داریم تا تفاوت چیپ DOB و SMD را به شما بگوییم تا بدانید که کدام یک از این قطعات الکترونیکی را بهتر است خریداری نمایید.

یک عدد چیپ dob برای بررسی تفاوت چیپ dob و smdچیپ DOB چیست

DOB مخفف عبارت Driver on board است. امروزه جهت روشن‌شدن لامپ‌ها از یک تکنولوژی جدید به نام چیپ DOB استفاده می‌شود. در واقع LED‌ها برای روشن‌شدن به یک منبع تغذیه با جریان ثابت، نیاز دارند. اگر بر روی صفحه یا برد، درایور وجود داشته باشد، یعنی منبع تغذیه یا منبع نور از LED حذف شده است. بهتر است بدانید که درایور بر روی بردی که LED‌ها قرار دارند، نصب شده است. برخی قطعات بسیار مهم در LED‌های DOB که به طول عمر مدار و حذف نویز کمک می‌کنند، حذف می‌شوند.

با این حال چراغ‌های ال ای دی DOB دارای مشخصات الکتریکی قابل قبولی بوده و با حذف درایو خارجی، در عملکرد آن اختلالی ایجاد نمی‌شود. به طور کلی در این تکنولوژی درایورهای معمولی لامپ‌های LED حذف شده و برای قدرت بیشتر، درایور جدیدی جایگزین آن خواهد شد. در تفاوت چیپ DOB و SMD می‌توان به خازن‌های درون آن‌ها اشاره کرد، که با خراب‌شدن خازن‌ها، لامپ LED خاموش نخواهد شد.

این موضوع برای لامپ‌های معمولی کاربرد ندارد و زمانی که خازن در یک لامپ معمولی خراب شود، لامپ نیز خاموش می‌شود. ناگفته نماند که نسبت به خازن‌های معمولی، DOB‌ها گران‌تر هستند. البته هنوز هم مشکلاتی در قطعات این تکنولوژی وجود دارد و حل‌نشده باقی مانده است. پس از حل تمامی مشکلات و معایب DOB، قطعا استفاده از آن فراگیر می‌شود.

یک عدد چیپ dob برای بررسی تفاوت چیپ dob و smd و قسمت های مهم آن بعنوان مزیت های آنمزیت‌ها و کاربردهای استفاده از چیپ DOB

قطعا همه‌ی شما نیز می‌دانید که تمامی چراغ‌های LED شبیه به یکدیگر نیستند. امروزه فناوری‌های گوناگونی برای این چراغ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به مزایا و کارایی DOB می‌پردازیم، سپس تفاوت چیپ DOB و SMD را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

تنظیم خودکار، استاندارسازی و تولید در مقیاس بزرگ

به طور کلی منبع نور معمولی دارای حجم زیادی می‌باشد. با توجه به دستگاه‌های زیادی که به منبع نور متصل می‌شوند و برای این که بتوان به راحتی از آن استفاده کرد، کمی مسئله را پیچیده‌ کرده است. بنابراین تمامی این موارد می‌توانند در تنظیم خودکار، استانداردسازی و تولید در مقیاس بزرگ مزاحمت‌های بسیاری به وجود آورند.

ثبات بیشتر DOB در تفاوت چیپ DOB و SMD

از آن رو که منبع‌های نور معمولی دارای قطعه‌ها و مولفه‌های زیادی هستند، عوامل منفی به وجود آمده در آن‌ها نیز زیاد خواهد شد.

کاربرد DOB به دو دسته تک پله‌ای و چند پله‌ای تقسیم می‌شود. در نوع اول یعنی تک پله‌ای، جریان از ورودی منبع تغذیه به صورت یک پالس مربعی می‌باشد. پیچیدگی کمتر و ارزان‌تر بودن، دو ویژگی منحصر به فرد آن محسوب می‌شود.

مشخصات نوری و الکتریکی تک پله‌ای، نسبت به چند‌ پله‌ای ضعیف‌تر است. حال شکل موج جریان در دسته دوم یعنی چند پله‌ای، به صورت موج سینوسی می‌باشد. این نوع عملکرد در چند پله‌‌ای، مشخصات نوری در چراغ‌های LED را بهبود می‌بخشد. در نهایت در هر دو نوع کاربرد لامپ DOB، راندمان نوری آن‌ها ۱۰۰ درصد می‌باشد.

بیشتر بخوانید: قیمت و نحوه خرید چیپ dob در مشهد

قطعات لامپ دی او بی برای بررسی تفاوت چیپ dob و smdمعایب استفاده از چیپ DOB

این درایورها دارای محدودیت‌های زیادی هستند. این محدودیت‌ها باعث شده‌اند تا این تکنولوژی به یک فناوری از رده خارج تبدیل شود. حال می‌خواهیم به معایب استفاده از ‌DOB‌ها بپردازیم، تا بتوانیم تفاوت چیپ DOB و SMD را مورد بررسی قرار دهیم.

فشار الکتریکی

از آن رو که درایورهای چراغ‌های DOB در جذب یا حذف ولتاژهای نامطلوب توانایی زیادی ندارند، تحت فشار الکتریکی زیادی قرار می‌گیرند. این امر نیز در کوتاه‌شدن طول عمر آن‌ها موثر است.

راندمان کم، حرارت زیاد

منابع تغذیه خطی دارای راندمان نوری کمتری هستند. همچنین بهتر است بدانید ولتاژ بیش از حدی که در این درایورها وجود دارد، به صورت گرما آزاد می‌شود. این امر در تجهیزات روشنایی باعث ایجاد حرارت اضافی می‌شود. سپس کیفیت نور خروجی ال ای دی‌ها پایین خواهد آمد. از آن رو که لامپ‌های DOB قادر به حذف اضافه الکتریسیته نیستند، به ناچار آن را به گرما تبدیل می‌کنند.

اتصال و برق‌گرفتگی

تمامی سطوح فلزی که در لامپ‌ها به کار رفته است، باید عایق باشند تا بتوانند از شوک الکتریکی جلوگیری کنند. توجه داشته باشید که بعضی از تولیدکنندگان محصولات DOB از بخش اتصال به زمین در طراحی آن استفاده ‌کرده‌اند‌، که باید بدانید در ایران به دلیل رایج‌نبودن این اتصال همچنان خطر برق‌گرفتگی وجود دارد.

چشمک‌زدن یا Flicker

 سوسو ‌نزدن و یا چشمک ‌نزدن لامپ، یکی از مهم‌ترین عوامل هر سیستم روشنایی محسوب می‌شود. اما باید بدانید که این مشکل در لامپ‌های DOB وجود دارد، زیرا؛ امواج بزرگ DC موجود در جریان الکتریسیته رعایت نخواهد شد. در نتیجه این امر می‌تواند باعث مشکلاتی همچون سردرد، خستگی چشم و… شود.

یک قطعه لامپ smdچیپ SMD چیست؟

SMD مخفف عبارت surface mount device می‌باشد. معنی این عبارت قطعات نصب شده روی سطح است. SMD یا همان قطعات نصب سطحی شامل قطعات الکترونیکی می‌باشند، که با روش فناوری نصب سطحی به مدار چاپی وصل شده‌اند. مقدار بسیار زیادی از قطعات ال ای دی که برای نورپردازی و روشنایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، از تکنولوژی SMD بهره می‌برند.

در این روش ال ای دی‌ها را توسط دو یا چند پایه می‌سازند. سپس آن‌ها را روی یک پد مخصوص از جنس مس، لحیم ‌می‌کنند. این پدها دارای قابلیت انتقال حرارت هستند. تفاوت‌ چیپ DOB و SMD هم در این مورد مشاهده می‌شود.

دو عدد لامپ smd برای تفاوت چیپ dob و smdمزیت‌ها و کاربردهای استفاده از چیپ SMD

تفاوت چیپ DOB و SMD را می‌توان با مقایسه مزایا و معایب این دو چیپ بررسی کرد. انواع مزایا و کاربرد تکنولوژی SMD عبارتند از:

  1. کاهش درصد خرابی محصولات
  2. کاهش خطا در تولید به دلیل کاهش میزان دخالت نیروی انسانی
  3. دارای قابلیت عملکرد مناسب
  4. صرفه‌جویی در ابعاد مدار چاپی و کاهش مصرف قطع، که موجب کاهش آلاینده‌های زیست محیطی خواهد شد.
  5. کاهش به‌سزای تولید برق و گرما
  6. افزایش سرعت در تولید SMD

از آن رو که قیمت قطعات SMD نسبت به سایر قطعات ارزان‌تر می‌باشد، موجب شده تا هزینه تولید بردهای مدار چاپی PCB در تیتراژ بالا، کاهش یابد. به این دلیل امروزه کاربرد SMD در اکثر محصولات مختلف همچون لوازم خانگی، تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ‌ها، انواع کامپیوترها و ECUهای خودرو می‌باشد و این محصولات با استفاده از قطعات SMD تولید می‌شوند.

نکته قابل توجه این است که، لامپ‌های اس ام دی فاقد پرتوهای فرابنفش یا مادون قرمز هستند، این موضوع می‌تواند از آسیب‌های چشمی و آلودگی‌های محیطی جلوگیری کند.

معایب استفاده از چیپ SMD

علاوه بر مزیت‌های بسیار زیاد استفاده از چیپ SMD، باید بدانید این تکنولوژی دارای معایب گوناگونی هم می‌باشد. در صورتی که تنها یکی از تراشه‌های SMD دچار سوختگی شود، سایر تراشه‌های آن نیز از کار خواهد افتاد.

سپس نور لامپ هم قطع می‌شود. یکی دیگر از مشکلاتی که این تکنولوژی دارد این است که، اگرچه لامپ‌های اس ام دی در برابر روشن و خاموش‌شدن مقاوم هستند، اما دچار سوسوزدن می‌باشند. در ادامه به چند مورد از معایب لامپ SMD می‌پردازیم. در این مورد می‌توانید تفاوت چیپ DOB و SMD را تشخیص دهید.

عدم مقاومت نسبت به ضربه

برخی مواقع با واردکردن ضربه فیزیکی به این لامپ، موجب سوختن آن خواهید شد. در صورتی که از این لامپ در ساختمان استفاده شود، معمولا ضربه‌ای به آن وارد نخواهد شد. وجود این لامپ در خودرو فقط در صورت تصادف از بین رفته، که در این صورت می‌دانید اگر هر لامپ دیگری هم باشد، در اثر حادثه قطعا از بین خواهد رفت.

فردی که به دلیل استفاده از لامپ های اس ام دی نمیتواند بخوابداختلال در خواب

در صورتی که در مدت زمان زیادی از این لامپ‌ها استفاده شود، ممکن است چشم شما اذیت شده و در خواب شما نیز اختلال به وجود آید. این امر فقط برای زمانی است که از این لامپ در ساختمان استفاده شود، در غیر این صورت استفاده آن در خودرو بلامانع است.

خرابی لامپ با سوختن یک چیپ

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم، حتی اگر تنها یکی از چیپ‌ها بسوزد، چیپ‌های دیگر هم سوخته و لامپ خاموش می‌شود. نکته‌ای که در این مورد وجود دارد این است که، اگر مشکل اصلی لامپ این موضوع باشد، می‌توان لامپ را تعمیر کرد.

جمع‌بندی

به طور کلی چیپ‌ها را از جنس سرامیک یا پلاستیک می‌سازند. جالب است بدانید چیپ‌‌ها به عنوان یک کنترل‌کننده ترافیک برد شناخته شده و معمولا بدون سوراخ‌کردن برد و به صورت لحیم‌کاری بر روی برد تعبیه می‌شوند.

این چیپ‌ها در دو نوع ساده و پیشرفته وجود دارند. در صورتی که از ال ای دی‌های DOB با کیفیت بالا استفاده نکنید، نه تنها خطر برق‌گرفتگی شما را تهدید می‌کند، بلکه؛ سوسو‌زدن آن‌ها می‌تواند به چشم‌های شما آسیب بزند. امیدواریم با خواندن این مقاله مطالب مفیدی درباره تفاوت چیپ DOB و SMD و مزایا و معایب آن‌ها به دست آورده باشید.

منابع: pcbonline , upshine

قطعات الکترونیکی الکتروهایپر

سوالات متداول

  • چیپ DOB کم مصرف تر است یا SMD؟ 

تفاوت زیادی بین مصرف برق هیچکدام نیست چون هردو از سری لامپ های ال ای دی هستند. اما مصرف برق با اختلاف کمی در DOB کمتر می‌باشد.

  • تنوع نور در لامپ SMD بیشتر است یا لامپ DOB؟

تنوع نور در لامپ های SMD بیشتر از چیپ دی او بی است.

  • چیپ DOB مرغوب را از کجا می‌توان تهیه کرد؟

برای خرید چیپ DOB مرغوب می‌توانید بر روی این لینک کلیک کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۹ از ۵
از مجموع ۹ رای
بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

7 دیدگاه در “تفاوت چیپ DOB و SMD در چیست

  1. محمد گفت:

    مقاله کاملی بود. فقط تفاوت قیمت چیپ dob و smd چقدره

    1. seomanager گفت:

      برای دریافت آخرین قیمت ها می‌توانید با کارشناسان فروش الکتروهایپر تماس حاصل فرمایید

  2. مهسا گفت:

    میشه بیشتر در مورد تفاوت چیپ DOB و SMD مقاله بذارید؟
    ممنون از مقاله های خوبتون

    1. seomanager گفت:

      از توجه شما سپاسگذاریم.
      بله در آینده مقالات بیشتری خواهیم گذاشت.

  3. Azi گفت:

    عالی و کاربردی

  4. کامران گفت:

    خیلی ممنون از این مقاله کامل

  5. شهرام گفت:

    مطلب عالی ای بود تبریک می گم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *